Lisäpuristusta juoksuun!

Lisäpuristusta_juoksuun_fitlandia

Kovat treenit ovat niitä koettelemuksia, joiden jälkeen ollaan yleensä erityisen tyytyväisiä itseen ja täynnä endorfiinejä! Kovissa juoksutreeneissä haasteena on, että väsyneenä mieli yrittää taivutella sinua luovuttamaan, jolloin on todella hankalaa saada itseään tsempattua pitämään kovaa vauhtia yllä. Tässä muutamia vinkkejä ja mielikuvaharjoituksia, joita voit kokeilla kun mieli yrittää saada sinut luovuttamaan kesken kovan rutistuksen:

1. Keskity juoksuasennon ylläpitämiseen. Kun väsyttää, koeta miettiä, onko lantiosi edessä ja ylhäällä, tekevätkö kädet täyttä liikerataa, nouseeko askel tarpeeksi korkealle… Jos asento on lysähtänyt, pyri korjaamaan se ja pitämään hyvä asento yllä! Kun keskityt hyvän juoksuasennon ylläpitämiseen, aivot saavat muuta ajateltavaa kuin luovuttaminen. Askelkin kevenee, kun keskittyy käsien liikkeeseen ja terävään askellukseen.

2. Laita nopeatempoinen kappale soimaan. Koeta rytmittää askeleesi musiikin tahtiin vaikka edes kertosäkeen ajaksi ja keskity pitämään vauhti yllä. Nopea askellus jää helposti päälle, vaikka kertosäe loppuisikin! Voit myös laulaa biisiä mielessäsi (joskus ääneenkin), jotta saat muuta ajateltavaa.

3. Yritä ottaa edellämenijä kiinni. Ajattele olevasi kalastaja, joka heittää siiman edelläjuoksijan niskaan, ja sitten pikkuhiljaa kelaa itsensä kohti häntä ja ohi. Seuraavaksi siiman heitto seuraavan niskaan ja ohi… Kokeile tätä vaikka seuraavassa juoksutapahtumassa!

4. Pilko matka osiin. Keskity aina yhteen kilometriin tai yhteen vetoon kerrallaan sen sijaan, että mietit miten paljon matkaa on jäljellä.

5. Mieti onnistumisen hetkiä. Kun vedät kovaa vetoa, kuvittele itsesi juoksemaan maratonin loppusuoraa voittajana, tekemässä uutta ennätystä, juoksemassa joukkuettasi voittoon… Sama toimii kisassa, kun ajattelet onnistuneita suorituksiasi ja sitä, kuinka mahtava fiilis maalintullessa onkaan, kun olet tehnyt mahtavan suorituksen luovuttamisen sijaan.

6. Luota kuntoosi. Kroppasi jaksaa kyllä, vaikka mieli sanoisi mitä. Kestävyysurheilu on loppujen lopuksi pitkälti psyykkeestä kiinni, eikä sitä oikeasti kuole kesken juoksun, vaikka välillä tuntuisikin siltä. Mieti, miten aikaisemminkin olet jaksanut painaa täysillä vaikka kuinka monta kilsaa sen jälkeen, kun mieli on antanut ensimmäiset luovutussignaalit!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 10.06.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *