Löydä uusia puolia liikkumisesta!

Rankkojen ja toimintakykyä haastavien kilpailujen suosio on ollut viimeiset pari vuotta kovassa nosteessa maailmalla ja Suomessa (mm. Tough Viking, Tough Mudder, StronmanRun, yms.). Tällaisten kilpailujen ja CrossFitin/crosstrainingin, triathlonin, yms. suosion kasvu viestii sitä, että yhä useammin liikunnasta haetaan muutakin kuin sykkeen nostamista, hikoilua ja lajissa kehittymistä. 

Tänä päivänä liikunta voi tarkoittaa liikkujalle monia asioita: uudenlaista elämänasennetta, yhteisöllisyyttä, omien rajojen etsimistä ja niiden ylittämistä yksin tai yhdessä, suorituskyvyn lisäämistä, ja jopa pelkojen voittamista. Liikunnan tarjonnan monipuolistuessa ja lisääntyessä valinnan mahdollisuuksia riittää ja yhä useammin ihmiset siirtyvät liikuntamuodosta toiseen; esimerkiksi pitkään juoksua harrastanut päättää opetella uimaan ja ottaa tavoitteeksi triathlonille osallistumisen tai jumpissa vuodesta toiseen käynyt päättää ottaa tavoitteekseen tehdä leuanvetoja ja treenata voimaa salilla.

IMG_5024

Syyskuussa Helsingissä järjestettävä Tough Viking -esteratakilpailu antaa uusia puolia liikkumiseen. Kisassa edetään 12,5km erilaisia esteitä ylittäen joko yksin, tiimissä tai joukkueena.

Jos huomaat, että kesän aikana liikkuminen on jäänyt vähälle, se ei hirveästi innosta, tai jos tekeminen on enemmänkin vain ”pakon edessä” liikkumista pari kertaa viikossa, ota ensimmäiseksi tavoitteeksesi löytää uusi lähtökohta liikkumiselle.

Ota tavoitteeksesi kokeilla syksyllä täysin uusia lajeja, liity treeniporukkaan, ota joku kehitysprojekti heikkouksiesi vahvistamiseksi, hae tsemppausta personal trainerin kautta tai tee jotain muuta erilaista. Mieti mikä voisi olla se uusi lähestymistapa omalle liikkumisellesi.

Lupaan, että kun löydät sen ”uuden puolen” liikkumiseesi niin sen jälkeen innostusta liikkumaan lähtemiseksi ei tarvitse erikseen etsiä!

Jos kaipaat potkua treeniin, liikuntasuunnitelmaa kuntoon pääsemiseksi tai henkilökohtaista ohjausta liikunnan saralla, voin auttaa siinä. Ota yhteyttä jussi(ät)fitlandia.fi tai 0504850373.

Päivitetty viimeksi 15.08.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *