Maantiepyörän huolto

Pyörän perushuollon tekemiseen ei tarvita montaa työkalua. Tärkeimmät työkalut ovat pumppu, 4 ja 5mm kuusiokoloavaimet, 15mm kiintoavain ja hyvä voiteluaine.

Renkaiden pumppaaminen säännöllisesti saa pyörän rullaamaan paremmin, suojaa vanteita ja ehkäisee renkaiden puhkeamista. Hyvään jalkapumppuun kannattaa panostaa, koska se ei kulu harrastajan käytössä ikinä loppuun. Lenkillä mukana on syytä kuljettaa taskuun mahtuvaa pikkupumppua, jolla matkan päällä rikkoutuneeseen renkaaseen saa sellaisen paineen, että pääsee kotiin. Joku saattaa kuljettaa mukanaan myös adapteria, jolla renkaan saa täytettyä myös huoltoasemalla.

4 ja 5mm kuusiokoloavaimet toimivat suurimpaan osaan pyörän ruuveja esimerkiksi satulan korkeuden ja etäisyyden säätäminen. 15mm kiintoavaimella irrotat ja kiinnität polkimet.

Välineet

Ketjujen voitelu

Ketjujen voitelu säännöllisesti ja sateella ajamisen jälkeen minimoi voimansiirron kitkan ja saa ketjut pysymään ruosteettomina ja hiljaisina. Liiallista voiteluaineen käyttöä kannattaa kuitenkin välttää, koska se kerää likaa ketjuihin. Voiteluainetta on helppo levittää ketjun pintaan kapealla pillillä tai kärjellä varustetulla pullolla.

Liiallisen voiteluaineen voi poistaa ketjuista pyörittämällä ketjua kankaan läpi. Voiteluaineen kannattaa antaa imeytyä hetki ennen lenkille lähtöä. Varo voiteluaineen joutumista jarrupaloihin tai vanteen jarrupintaan!

Renkaan vaihtaminen

Renkaan vaihtamista kannattaa opetella etukäteen. Esimerkiksi Youtubesta löytyy useita videoita toimenpiteen suorittamiseen. Tarvittavat työkalut ovat kolme kappaletta rengasrautoja. Mikäli olet porukkalenkillä voit hyvin pyytää apua myös muilta – herrasmiehet ovat usein vain mielissään voidessaan auttaa neitoa hädässä, mutta varaudu myös siihen etteivät muutkaan ole konkareita tässä lajissa.

Lenkillä mukana ei kanneta paikkausvälineitä vaan uutta, ehjää sisärengasta, kolmea rengasrautaa ja käsipumppua. Sisärengas maksaa n.4-10euroa, joten se tulee varmasti taksimatkaa edullisemmaksi. Renkaan vaihdon jälkeen kannattaa olla tarkkana, ettei uusi sisärengas jää ulkorenkaan reunan alle, koska silloin se rikkoutuu pumpattaessa. Huolehdi, että pikalinkut, joilla vanteet kiinnitetään pyörään, ovat huolellisesti kiinni.

Pyörän puhdistaminen

Maantiepyörä pidetään ehdottomasti puhtaana. Puhtaana pidetyn pyörän huoltaminen on nopeampaa ja helpompaa ja lisäksi puhtaana pidettyyn pyörään ei kerry esim. maantiesuolaa, urheilujuomaa ja hikeä, jotka saattavat aiheuttaa myöhemmin ongelmia ja jopa ruostetta. Puhtaanapitotoimenpiteen voi suorittaa monin tavoin; joku käy jopa suihkussa pyörän kanssa, mutta toimenpiteen voi suorittaa myös asiaankuuluvalla pesuaineella ja kangasrievulla. Puhtaanapitoa helpottaakseen pyörän voi myös vahata pesun jälkeen. Huomaa puhdistaa myös vanteet. Varsinkin runsaalla vedellä tehdyn puhdistuksen jälkeen ketjut on hyvä voidella.

Syys- ja/tai keväthuolto

Paikallisen pyöräliikkeen voi valtuuttaa huoltoihin, mutta mikäli itseltä vaan löytyy kiinnostusta kannattaa ohjeita ja vinkkejä kysellä ja etsiä esimerkiksi kanssapyöräilijöiltä ja/tai Internetistä. Osa tehtävistä on kuitenkin syytä antaa osaaviin käsiin jo tarvittavien työkalujenkin takia. Ketjujen vaihtoväli on yleensä muutama tuhat kilometriä riippuen ajotyylistä ja ketjujen laadusta. Takapakka kestää yleensä yhden ketjujen vaihdon, mutta mikäli ketjut ovat ns. loppuunajetut saattaa olla että takapakan joutuu vaihtamaan ketjujenvaihdon yhteydessä. Kuluneet ketjut kuluttavat rattaita enemmän ja aiheuttavat vaihteiden toimintaan epätarkkuutta.

Huollon yhteydessä katsotaan myös vaihteiden ja jarrujen säädöt ja tarvittaessa vaihdetaan vaijerit ja jarrupalat. Huollossa kannattaa erikseen aina mainita ajaessasi huomaamasi pyörästä kuuluvat äänet ja muut mieltä askarruttavat asiat.

On kohteliasta viedä pyörä huoltoon puhtaana. Pyöräliike voi laskuttaa pyörän puhdistamisesta.

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa muun muassa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Päivitetty viimeksi 16.09.2013

 

Pia Pensaari

Pia Pensaari

Kirjoittaja on naispyöräilijä, joka on voittanut yli 20 SM-mitalia ja omistaa kautta aikojen Suomen 2. nopeimman ajan 3km takaa-ajossa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *