Masters-uimarit – uinnin aloittaminen myöhemmällä iällä

Masters-uintiharrastus on erinomainen tapa ylläpitää terveyttä läpi elämän ja harjoitella yhdessä muiden kanssa. Voit myös kilpailla aina MM-tasolle saakka.

Uinti on tutkitusti yksi parhaimmista liikuntamuodoista. Sen vaikutukset terveyteen ovat moninaiset: säännöllinen uintiharrastus parantaa elämänlaatua, ennaltaehkäisee ikääntymiseen liittyviä vaivoja ja ohjaa terveellisiin elämäntapoihin. Uinti ei myöskään rasita liikunta- ja tukielimiä.

Masters-uinnin päämääränä on ylläpitää kaikenikäisten perus- ja uintikuntoa. Se sopii kenelle vain, sekä aikuisiässä aloittaville että niille, joilla on kilpauintitausta.

Miten mukaan?

Monissa uimaseuroissa on masters-ryhmiä, joissa voit uida sekä kuntoilu- että kilpailumielessä. Aloittelijan kannattaa käydä uimaseurojen järjestämillä tekniikkakursseilla. Oikeiden uintitekniikoiden perusteiden oppiminen voi kysyä hieman aikaa, valvovaa silmää ja opastusta, mutta se on erittäin suositeltavaa.

“Säännöllinen harjoittelu ja terveelliset elämäntavat ovat masters-uinnin perusasioita. Kisaamisessa itseään ei kannata verrata muihin vaan siihen kannattaa suhtautua enemmänkin oman kehityksen mittarina, lähtötasohan on entisillä kilpauimareilla erilainen kuin aikuisena uintiharrastuksen aloittaneilla. Vertailu muihin voi aiheuttaa turhan korkean kynnyksen tulla mukaan masters-altaalle. Oletpa altaassa hidas tai nopea, olet aina mestari!”  – Masters-uinnin pioneeri Martti Laajus ohjeistaa.

Mitä ikääntyvän uimarin pitää muistaa harjoittelussa?

Uintiharrastus on erinomainen keino ylläpitää hyvää terveyttä ja kuntoa. Ikääntyväkin voi kehittyä ja tehdä erinomaisia tuloksia. Suhteuta kuitenkin harjoittelun määrä ja intensiteetti omaan elämäntilanteeseesi ja terveyteesi sopivaksi. Jos olet vasta aloittamassa, terveystarkastus voi olla hyvä ajatus.

Iän myötä kehon liikkuvuus ja voimantuotto heikentyvät ja rasituksen jälkeinen palautumisaika pitenee. Muista, että myös arjen muut tapahtumat – kuten työelämä ja perhe – vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti palaudut harjoituksista.
Riittävä lepo, monipuolinen ravinto, lihashuolto ja vaihteleva oheisharjoittelu ovat tärkeitä. Väsyneenä tai ylirasitustilassa harjoittelu on turhaa ja silloin myös rasitusvammojen riski kasvaa. Muista aina kuunnella oman kehosi signaaleja.

6 syytä harrastaa masters-uintia

“Mikä onkaan parempi tapa nollata stressi ja löytää hyvänolontunne kuin pulahtaa altaaseen tai kesällä avoveteen vaikka vain tunniksi. Masters-uinnilla on kokonaisvaltainen ja erittäin myönteinen vaikutus elämänlaatuun ja -hallintaan.” – Masters-uinnin pioneeri Martti Laajus.

1. Uinti ylläpitää terveyttäsi
2. Vesi rentouttaa ja rauhoittaa
3. Saat uusia ystäviä
4. Tekniikan opiskelu on mielekästä
5. Voit ylittää itsesi kilpailuissa
6. Uusien asioiden oppiminen lisää itseluottamustasi

Tutustu myös Uimarin treenikirjaan!

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *