Matalan kynnyksen terveyden edistämistä

Motivaatio_fitlandia_lahde

Ihmisille, joille liikunta ja terveelliset elämäntavat eivät ole arkipäivää, on liikunnan aloittaminen tehtävä mahdollisimman helpoksi. Jos itse koet tällä hetkellä liikkumaan lähtemisen haastavaksi tai sinulla on perheenjäsen tai ystävä, joka on unohtanut liikunnan tuoman riemun tai terveyshyödyt, kokeile näitä matalan kynnyksen terveyden edistämisen tapoja:

  • Aloita liikkuminen tavasta riippumatta – liiku tavalla tai toisella, mutta älä liian paljon ja liian nopeasti. Lisää kävelyn määrää, kävele välillä portaita, nouse välillä sohvalta/työtuolilta ylös ja tee esimerkiksi 15 minuutin venyttelysessio. Käytä mielikuvitustasi!
  • Tee lupaus itsesi kanssa, että syöt aamiaista joka aamu ja suunnittelet päivän ateriat etukäteen. Jos terveellisen aamiaisen teko tuntuu työläältä, hanki blenderi ja tee sillä parissa minuttissa terveellinen smoothie!
  • Jos tuntuu, että koko elämän ”kertaremontti” tuntuu liian isolta projektilta, tee yksi asia kerrallaan. Jos sinun täytyy valita liikkumisen ja terveellisen syömisen väliltä, aloita pelkästään toisesta näistä. Yleensä ne lopulta yhdistyvät luonnollisesti toisiinsa.
  • Laita unirytmi kuntoon! – Mene nukkumaan tiettyyn samaan aikaan joka päivä ja nuku 7-9 tuntia yössä. Harva jaksaa liikkua ja olla energinen parin tunnin yöunilla.
  • Merkitse kalenteriin liikuntatapaaminen itsesi kanssa kuten sopisit mistä tahansa muusta menosta.
  • Ajattele hyvinvointiasi – älä painonpudotusta tai yksittäisiä liikuntakertoja!

tumblr_static_motivation

  • Keskity siihen, että muutat rutiineitasi ja käyttäytymistäsi pikku hiljaa.
  • Tee sitä mistä pidät – jos kävely/juoksu on suosikkiaktiviteettisi, tee sitä. Mikä tahansa, joka saa liikkeelle, on hyvästä!
  • Haasta ystäväsi tai liity treeniporukkaan. Kun olet mukana jonkun muun kanssa, olet vastuussa myös muille kuin itsellesi!
  • Älä ole liian ankara – jos repsahdus tulee, unohda se jatka siitä mihin jäit aiemmin
  • Vietä enemmän aikaa sellaisten ihmisten kanssa, jotka kannustavat sinua terveellisempään elämäntapaan. Vältä sellaisten ihmisten seuraa, jotka eivät suhtaudu positiivisesti tavoitteeseesi muuttaa elämääsi ja rutiineitasi terveellisemmiksi!
  • Kun pääset alkuun, suuntaa keskittymisesti edistymiseen – älä suoraan kauempana häämöttävään lopputulokseen! Edistystä tapahtuu varmasti kun pysyt liikkeessä!

 

Onko sinulla näiden lisäksi muita matalan kynnyksen vinkkejä, joita olet todennut toimiviksi? Kerro meille! :)

Artikkelin pääkuvan lähde.

Päivitetty viimeksi 04.05.2015

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *