Mieli liikuttaa lihaksia, mutta miten hallita mieltä?

Facebookissa tuttavani kertoi onnistuneesta 3 kuukautta kestäneestä kunnonkohotusprojektistaan, jossa hän oli lisännyt merkittävästi liikuntaa, muokannut ruokavaliotaan ja tiputtanut tuona aikana 9kg painostaan. Ilokseni luin muiden kommentoivan hänen saavutustaan tyyliin: Wau. Hienoa! Äijä on rautaa!

Yksi kommentti kuitenkin pysäytti minut, se meni jotenkin näin: ”Voi että mä olen kateellinen sinulle! Minunkin pitäisi löytää jostain tahdonvoimaa tehdä tuo, mutta aina se sohva vie voiton”. Tämän äärelle oli minun urheilupsykologina pakko pysähtyä.

Koiran saa juoksemaan luokseen tarjoamalla palkkioksi herkullista makkaranpalaa, mutta miten ihminen saa itsensä juoksulenkille tai salille tekemään ponnisteluja oman terveytensä eteen, jos saatava palkkio on vaikkapa siellä 3 kuukauden päässä olevassa punnituksessa, kuten edellä olevassa esimerkissä kuvattiin? Monesti puhutaan tahdonvoimasta. Joka kerta, kun elämän muutoksen kanssa painiva henkilö ei onnistukaan olemaan tahdossaan vahva, ”epäonnistumiskokemus” vahvistaa häneen itseensä liittyvää uskomusta siitä, että ”tahdonvoimani on heikko”.

Mitä useammin me teemme tämänkaltaisia negatiivisia päätelmiä itsestämme, sitä tiukemmin pysymme siellä sohvalla ja sitä epämiellyttävämmältä ajatus liikunnallisesta elämäntavasta tuntuu. Mitä siis tapahtuu siinä kulminaatiopisteessä, joka määrittää sen, laitammeko lenkkarit jalkaan vai siirrymmekö lenkkareiden luota sohvalle pötköttelemään? Kysymys on mielen tekemästä valinnasta, jonka fyysinen keho tekee näkyväksi.

”Ajatus on vain ajatus”

Psykologina tiedän, että ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa omiin ajatuksiin, tunteisiin ja käyttäytymiseen. Mieli ei ole vain kummajainen, joka tekee ratkaisut puolestamme. On tärkeää tiedostaa, että ajatus on vain ajatus, ja ajatuksiin vaikuttamalla voimme kätevästi vaikuttaa omaan käyttäytymiseemme. Tarkastelun kohteen olevassa kulminaatiopisteessä tunnistamme usein ajatuksen: ”Minua ei huvita tänäänkään lähteä treenaamaan”. Mikäli emme pysty tarkastelemaan tätä ajatusta pelkkänä ajatuksena, fyysinen kehomme pitää sitä totena ja toteuttaa mielemme tekemän valinnan ja näin löydämme itsemme sohvalta pötköttelemästä.

Mitä siinä tilanteessa eteisessä olisi siis suositeltavaa tehdä? Ensimmäiseksi on tärkeää muistaa, että ajatus on vain ajatusta. Tämä on tärkeää huomauttaa keholle ja sanoa ”Minulla on ajatus, että minua ei huvita tänäänkään lähteä treenaamaan”. Ajatus pysyy erillään kehostamme, ja meillä on edelleen valinnanvapaus käyttäytymisen suhteen. Pysähtyminen auttaa myös kuulemaan ja antamaan tilaa mielessä pyörivälle vaihtoehtoiselle ajatukselle: ” Väsymyksestä huolimatta laitan lenkkarit jalkaan ja lähden hölkyttelemään”. Eli kulminaatiopisteessä:

1. Kiinnitä huomio ajatuksiisi.

2. Tunnista negatiivinen ajatus.

3. Ulkoista se sanomalla ääneen: ”Minulla on ajatus, että… (tähän perään tunnistamasi negatiivinen ajatus).

4. Huomaa mielessäsi oleva, toisenlaiseen käyttäytymiseen liittyvä vaihtoehtoinen ajatus.

5. Toista vaihtoehtoista ajatusta muutama kerta mielessäsi ja…

6. Anna kehosi käyttäydy sen ajatuksen mukaisesti.

Yksinkertaisuudessaan tahdonvoimassa on siis kysymys valinnan tekemisestä. Mikäli asiaa halutaan tarkastella psykologisesta näkökulmasta vielä monimutkaisemmin, voisi lähteä pohtimaan sitä, mistä automaattiset ajatukset kumpuavat. Takana on itseemme liittyviä uskomuksia ja käsityksiä, jotka ovat rakentuneet ja vahvistuneet aikaisempien kokemusten perusteella. Niihin voimme sitten ehkä upota jossakin toisessa yhteydessä tarkemmin.

Tavoitetila tahdonvoiman kasvattamiseen

Siis sinä, joka koet itselläsi olevan supervahvan tahdonvoiman, nauti siitä ja hehkuta sitä! Sen sijaan sinä, joka koet tahdonvoimasi heikoksi tai jopa surkeaksi, unohda hetkeksi koko tahdonvoima! Anna sen olla heikko tai vahva, ihan sama. Kiinnitä huomiota ainoastaan kulminaatiopisteessä oleviin ajatuksiisi ja anna mielellesi mahdollisuus valita uudella, myönteisellä tavalla.

Tahdonvoima

Vaihtoehtoisesti voit tehdä niin, että annat tällä hetkellä tahdonvoimallesi arvion asteikolle 1 (olematon) – 10 (uskomattoman vahva), ja sen lisäksi asetat 3 kk päähän tavoitteen, missä toivoisit sen olevan. Kirjoita paperille auki myös se, mitä tämän hetkinen tilanne ja tavoitetilanne käytännössä tarkoittaa. Sitten voit päivittäisestä elämästä unohtaa tämän hyvä-huono tahdonvoima pohdiskelun. Uskon, että tuntuu paljon paremmalta ja voit olla tyytyväisempi itseesi! Sehän se tässä elämässä on kuitenkin tärkeintä – tykätä ja jopa olla ylpeä itsestään!

Terhi Mets työskentelee urheilijoiden henkisenä valmentajana ja työyhteisöjen kehittäjänä, konsulttina. Hänellä on itsellään kokemusta huippu-urheilusta, ja palkintokaapista löytyy 2 SM-kultaa ja puoli tusinaa SM-hopeaa pesäpallosta. 

Päivitetty viimeksi 23.06.2013

Terhi Mets

Terhi Mets, MINDGAME Oy

Kirjoittaja työskentelee urheilijoiden henkisenä valmentajana ja työyhteisöjen kehittäjänä, konsulttina. Hänellä on itsellään kokemusta huippu-urheilusta, ja palkintokaapista löytyy 2 SM-kultaa ja puoli tusinaa SM-hopeaa pesäpallosta.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *