Mielikuvaharjoittelu – kehon ja mielen yhteistyötä

Mielikuvaharjoittelu

On hyvä tiedostaa se, kuinka voimakas väline ajatus on. Aivot, ajattelun ja mielikuvien mahdollistaja, eivät kaikesta nerokkuudestaan huolimatta tiedä eroa ”todellisuuden” ja mielikuvan välillä. Samat aivojen reaktiovasteet kuvannetaan tutkimuksissa riippumatta siitä, näkeekö ihminen oikeasti jonkun asian vai muisteleeko näkemäänsä. Lukuisissa tutkimuksissa todennettujen tosiasioiden perusteella ei olekaan enää kysymys siitä kannattaako mielikuvaharjoittelua hyödyntää vaan siitä, että miksi ihmeessä emme hyödyntäisi aina mukana kulkevaa voimallista välinettä!

Mielikuvaharjoittelun toimivuudesta tutkitusti näyttöä

Oma suosikkitutkimukseni mielikuvaharjoittelun voimasta ja keho-mieli yhteydestä kannustakoon jokaista lukijaa. Esimerkki on dramaattinen, mutta kuvastaa erinomaisesti mielikuvaharjoittelun ja visualisoinnin voimaa. Tutkimus toteutettiin vuonna 2007 Cincinnatin yliopiston lääketieteen laitoksella. Sen avulla pyrittiin kartoittamaan sitä, miten halvaantuneiden potilaiden kykyä liikuttaa käsiään saataisiin parannettua. 32 kroonisesti halvaantuneesta potilaasta puolta kuntoutettiin kuuden viikon ajan pelkän fysioterapian avulla.

Toinen ryhmä sai yhtälailla fysikaalista kuntoutusta, mutta teki myös ohjattuja visualisaatioharjoituksia koskien raajojen liikuttamista. Kun ryhmiä jakson jälkeen vertailtiin, mielikuvaharjoitteluja hyödyntäneen ryhmän jäsenten kyky liikuttaa kättä oli voimistunut huomattavasti verrattuna pelkkää fysioterapiaa saaneeseen ryhmään. Mielikuvaharjoitteluryhmän aivoja kuvannettaessa todettiin, että ne alueet, jotka kontrolloivat käsien liikuttamista, aktivoituivat selkeästi visualisoidessa. Tämä mielen avulla kehon vahvistaminen näkyi siis selkeästi myös konkreettisissa tuloksissa.

Jokaikinen kehon kohta on viritetty yhteyteen aivojesi kanssa. Tuo yhteys voi olla paljon enemmän kuin pelkkiä reaktiivisia keskinäistapahtumia.

Lukiessasi seuraavaa esimerkkiä voit samalla peilata sitä, miten suhtaudut oman treenisi tehokkuuteen. Harwardin yliopistossa tehtiin vuonna 2007 tutkimus, jossa samaa fyysistä aktiviteettia harjoittavien koehenkilöiden todettiin hyötyneen eri tavoin riippuen siitä, asennoituiko ryhmä harjoitteluunsa positiivisella vai neutraalilla asenteella. Toiselle ryhmälle kerrottiin harjoittelun olevan erittäin tehokasta, toinen ryhmä ”vain teki mitä ennenkin”, ilman muuttunutta tietoa. Harjoittelunsa tehokkaaksi kokeneelta ryhmältä mitattiin kuuukauden jälkeen mm. pienentynyt rasva-massa ja 10% matalampi verenpaine kuin verrokkiryhmältä. Täysin sama treeni, ainoastaan muuttunut mielikuva harjoituksen tehosta paransi fyysisiä tuloksia.

Testaa itse mielikuvaharjoittelun vaikutuksia!

Testaa itsekin esimerkiksi kuukauden ajan mitä vaikutuksia sillä on, kun lähdet treenikertaasi tietäen, että se on tehokasta. Se asia, mihin mielemme kiinnitämme, vahvistuu. Ajatuksilla on uskomaton valta muuttaa ja luoda todellisuutta. Kokeile ensi kerralla treenatessasi seuraavia harjoitteita:

• Sen sijaan, että kiroilet mielessäsi (tai ääneen) jalkakyykkyjä tehdessäsi ja mietit tunteen raskautta, keskitä ajatusenergiasi siihen, kuinka polte lihaksissa kertoo siitä, että siellä tapahtuu hyviä asioita.

• Näe mielessäsi selkeä kuva siitä, kuinka solut vahvistuvat ja verisuonten tilavuus kasvaa jokaisen juoksuaskeleen rytmissä tai joka kerralla, kun laitat lihaksesi töihin.

• Koska keho-mieli -yhteys on vahva, luomme ajatuksillamme positiivista muutosta – jopa fyysiseen kehoomme asti. Mitä tapahtuu, kun lähetät päivittäin soluillesi ja vaikkapa kasvuhormoneille hyviä ajatuksia, ikään kuin kannustaen niitä toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla?

• Älä anna näiden mielikuvien olla pelkästään ohimeneviä välähdyksiä, vaan ylläpidä mielikuvaa aktiivisesti. Usko niiden tehoon, koska tiedät ajatustesi vaikuttavan.

Mielikuvaharjoittelua voidaan käyttää lukuisilla tavoilla ja loputtomasti soveltaen. Se voi olla osa harjoitusohjelmaasi, joka kulkee mukana koko ajan. Erityisesti tavoitteellisille urheilijoille suosittelen mielikuvaharjoittelun opettelemista asiantuntijan tai ohjaajan avustuksella. Kuten fyysisen puolen valmentajasi kanssa tekemä harjoitusohjelma tähtää kuntosi ja taitojesi kehittymiseen, tukee mentaalipuolen valmennus harjoittelusi kokonaisvaltaista tehokkuutta.

Kirjoittaja Mippi Vuorikoski on FM, vuorovaikutusasiantuntija, kouluttaja ja valmentaja. Omia rakkaita lajeja ovat juoksu, jooga ja toiminnallinen lihasharjoittelu. Mippi tarjoaa yrityksensä kautta psyykkistä valmennusta mm. esiintyjille sekä tekee mielikuvaharjoitus- ja rentoutusohjauksia. Voit lukea lisää osoitteesta: www.philiavalmennus.com

<a href=”http://www.bloglovin.com/blog/9802895/?claim=hsgj54xw34h”>Seuraa blogiani Bloglovinin avulla</a>

 

Mippi Vuorikoski

Mippi Vuorikoski

Kirjoittaja on FM, vuorovaikutusasiantuntija, kouluttaja ja valmentaja, jonka omia rakkaita lajeja ovat juoksu, jooga ja toiminnallinen lihasharjoittelu.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *