Mikä on treenisi tarkoitus?

Treenin_tarkoitus_fitlandia

Liikkumisen on tarkoitus muun muassa tuottaa hyvää oloa, edistää (ja ylläpitää) terveyttä ja jaksamista ja pitää siten yllä toimintakykyämme eli kykyä suoriutua päivittäisistä perustoiminnoista ja asioiden hoitamisesta. Kaikenlainen liikunta on hyvästä ja säännöllisesti sitä harrastaessamme voimme olla luottavaisia, että edellä mainitut asiat toteutuvat.

Usein me liikkujat haluamme kuitenkin näiden asioiden lisäksi ”nostaa rimaa” hieman korkeammalle: terveysvaikutusten ja hyvä olon lisäksi haluamme nähdä muutoksia ulkonäössämme, juoksunopeudessamme, voimaharjoittelussa painojen määrässä, jne.

Rannekääntö_fitlandia

Kysy itseltäsi: Miksi teen tätä?

Kun liikumisen tavoitteena on nostaa sitä ”omaa rimaa” korkeammalle, on hyvä aloittaa nykytilanteen pohtimisesta omalla kohdalla kysymällä itseltämme: millaista treeniä teen ja kehittääkö se sitä ominaisuutta, mitä haluan?

Näen ja tapaan päivittäin kuntosaleilla ja urheilupiireissä liikkujia, joilla on selkeästi tavoite ja kova into nostaa omaa rimaa korkeammalle, mutta toimintatavat jotain ihan muuta. Esimerkiksi kuntosaleilla näkee mitä ihmeellisimpiä liikesarjoja ja ”toiminnallisia harjoitteita”, joista on hyvin vaikea päätellä, mitä liikkeellä oikein haetaan. Ihan harmittaa tekijän puolesta varsinkin kun tästä näkee, että tavoitteena on oikeasti kehittyä ja viedä harjoittelua uudelle tasolle.

Näin kesän lähestyessä suosittelen esittämään saman kysymyksen erilaisten (kymmenien) bikini body yms. -harjoitusohjelmien tullessa vastaan. Näen näitä ohjelmia tuon tuosta asiakkailla ja lähes poikkeuksetta joudun toteamaan, että valitettavasti tuolla ohjelmalla sitä ”bikini bodya” ei tulla saavuttamaan. Se, että sitä ohjelmaa myy ”bikinikunnossa” oleva nainen, ei takaa, että ohjelma toimii tai on ainakaan millään tavalla tehokas.

Siispä – seuraavan kerran, kun lähdet treenaamaan tavoitteenasi hyvän fiiliksen ja terveyshyötyjen lisäksi se riman nostaminen, pureksi treenisi/yksittäiset liikkeesi läpi ja mieti, miksi teet niitä ja tukeeko se tavoitettasi. Jos teet tämän ja opit oikeasti ajattelemaan liikkeiden ja harjoitusten taakse niin riman nostaminen käy hyvin paljon helpommaksi ja tuloksiakin voi odotella aivan erilaisella vauhdilla. Jos et itse osaa sanoa, kehittääkö kyseinen liike tai harjoitus sitä ominaisuutta, jota haluat, tai viekö se sinua kohti tavoitettasi, kannattaa kääntyä alan asiantuntijan puoleen.

Artikkelin kirjoittaja on pureksinut omien ja muiden treenien tarkoitusta tuhansia kertoja ja tekee sitä edelleen päivittäin. Jos olet kiinnostunut kehittämään omaa harjoitteluasi, ole yhteydessä jussi(at)fitlandia.fi niin jutellaan lisää!

Jussi Instagramissa: @jupekki

Päivitetty viimeksi 03.03.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *