Miksi se paino nousee?

Painonhallinta_fitlandia

Kesän lähestyessä monella on painonpudotusoperaatiot edessä. Painoa tarkkaillessa saattaa turhaan säikähtää, jos puntarin mittari näyttääkin erilaista lukemaa kuin oli odottanut, sillä painon vaihteluun saattaa olla monia eri syitä. Jos puntari näyttää suurempaa lukemaa kuin edellisenä päivänä, se ei yleensä tarkoita sitä, että on ”lihonut”, vaan syy voi olla joku seuraavista:

1) Hormonit

Tiettyyn aikaan kuusta saattaa paino nousta 1-2kg ilman mitään loogista selitystä – kunnes katsoo kalenteriin. Pahimmillaan turvotukset ja nesteheittelyt kestävät 2-2,5 viikkoa, mutta suurin osa selviää alle viikolla. Myös kortisoli- eli stressihormoni vaikuttaa.

Nuku hyvät yöunet ja annan elimistölle (ja pääkopalle) tarpeeksi lepoa, sillä huonosti nukutun yön jälkeen aamupaino on itsellä ainakin aina isompi, kuten stressaavan viikon jälkeenkin. Elimistö tarvitsee lepoa ja aikaa rauhoittua päivän kiireistä.

2) Hiilihydraatit

Jos on edellisenä päivänä syönyt suhteessa enemmän hiilareita ja urheillut vähemmän, kerääntyy tämä polttoaineylimäärä lihaksiin ja maksaan nesteen avulla energiavarastoiksi. Paino voi nousta 0-1,5kg päivässä, riippuen juodun nesteen määrästä ja hiilareiden syömisajankohdasta sekä -laadusta. Pitkin päivää syöty porkkanasose ei nosta painoa niin paljoa kuin illalla ahdettu 150g karkkipussi limsan kera.

3) Suolat

Tämä kiusanhenki, jonka määrää on niin vaikea laskea ruokavaliossa, voi ihanalla höttöturvotuksella nostaa painoa yli 2 kiloa. Itselläni esim. kiinalaisbuffetin jälkeen aamupaino nousi yli kilon, vaikka muut ruoat olivat niukkoja ja vähäsuolaisia eikä kalorimäärä ylittänyt kulutusta. Onneksi tämä lähtee jo päivässä-parissa pois. Muista myös huolehtia kaliumin ja magnesiumin sopivasta saannista.

4) Kasvikset ja kuidut

Raa’at vihannekset keräävät massaa suolistoon, voivat turvottaa ja jopa kerätä vähän nestettä alavatsaan tämän seurauksena. Erityisesti jos syöt yli sietomääräsi raakoja, huonosti sulavia rehuja/kuituja. Myös liika kuitu ilman tarpeeksi suurta nestemäärää aiheuttaa suoliston toiminnan pysähtymistä – ja siten painon nousua.

5) Nautitun nesteen määrä

Jos juot liian vähän – voi ruoansulatuselimistö jämähtää. Jos enemmän ruokaa menee sisään kuin tulee ulos – paino nousee. Myös liian vähäinen nesteytys yhdistettynä vähänkin jumiseen lihaksistoon, voi aiheuttaa lymfanestekierron toiminnan häiriöitä, jolloin nesteenpoisto elimistöstä ei toimi kunnolla. Tämä nesteaineenvaihdunnan hidastuminen voi johtua myös monesta muusta syystä. Esim. normaalisti juot paljon kahvia ja teetä, nyt päivän pelkkää vettä –> kofeiinin diureettinen vaikutus poistuu päiväksi ja kroppa kerää nestettä.

6) Ruokayliherkkyydet

Jos olet yliherkkä jollekin ruoka-aineelle, voi sen nauttiminen joko nostaa tai laskea painoa. Esim. keliaakikko saa yleensä mahan löysälle viljoista, mutta mahdollisesti myös turvotusta ja nesteen kertymistä. Kun ruoka on sellainen, jota elimistösi ei sulata syystä tai toisesta, seuraukset voivat olla monenlaiset – kuten turvotus ja paha olo. Yleisimpiä vaivoja ovat keliakia ja laktoosi-intoleranssi.

7) ”Epäsopivat ruoat”

Tähän kategoriaan kuuluu monia aineita, joita ei ehkä ihmisen parhaaksi ravinnoksi voi sanoa. Hiilihapotetut juomat, sokerittomat karkit ja muut vastaavat aiheuttavat turvotuksia ja suoliston toiminnanhäiriöitä. Itse mutustelen välillä paljonkin näitä ja limsoja juon enemmän kuin pitäisi (pakko joku pahe olla), ja huomaan että sokerittomat karkit eivät hidasta painonpudotusta yhtään, koska niiden sisältämä energia ei imeydy kroppaani. Tämän takia maha onkin vähän kovilla pari päivää herkuttelun jälkeen, mutta välissä ja pienissä määrissä olen sen sietänyt. Nestettä tulee ainakin kylkiin ja alavatsaan ja paino nousee 0-0,5kg.

8) Liikunta

Aineenvaihdunta ja nesteiden kierto nopeutuu kun harrastaa kävelyä, kevyehköä jumppaa, kehonhuoltolajeja ym. Toisaalta kova punttitreeni kerää nesteitä treenattuun lihakseen ja esim. jalkatreenin jälkeen housut kiristävät päivän ja aamupaino on noussut puolella kilolla.

Tämä lihasten jumiminen pitkäaikaisena voi myös heikentää voimantuottoa ja lihaksen aineenvaihduntaa, joten hieronta ja venyttely auttavat. Joskus 2h kokovartalohieronnan ja hyvin nukutun yön jälkeen paino on pudonnut jopa yhden kilon verran!

Fitlandia on uusi, kasvava ja kehittyvä liikkumisen ja terveellisen elämän yhteisö. Haluamme kehittää sivustoamme koko ajan paremmaksi ja siihen tarvitsemme teidän apuanne. Kerro meille mikä toimii ja mikä ei ja mistä haluaisit fitlandiassa lukea. Voit lähettää kommenttisi sähköpostiosoitteeseen info@fitlandia.fi, tämän artikkelin alle tai vierailla facebook-sivuillamme. Kehittävä palaute on aina tervetullutta!

Päivitetty viimeksi 1.5.2013

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Tuulia

    Mites sitten painonnostaminen? Saisiko vinkkejä miten saisi painoa nostettua, kiinnostaisi jo tässä vaiheessa lihastenkasvatus, mutta voiko aloittaa alipainolla..?

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *