Mistä aikaa ja innostusta liikkumiseen?

Zumba

Tässäpä muutama vinkki liikkumisen ja normaalin arjen yhteensovittamisesta!

Tee liikkumisesta rutiini

Ajattele liikkumista samaan tapaan kuin syömistä tai töissäkäyntiä: se on yksi luontainen asia, joka vie aina tietyn ajan päivästä. Jos alat toteuttaa tätä ajatustapaa, pian et edes hoksaa, että käytät siihen erikseen aikaa.

Yksi hyvä tapa on miettiä jo edellisenä päivänä, mihin aikaan seuraavana päivänä treenaa. Kun on suunnitellut ruokailut, kavereiden treffailut ja muut asiat treeniaikataulua silmälläpitäen, kynnys laiskottelemiseen kasvaa. Kannattaa erityisesti miettiä ruokailut ja muutenkin paras mahdollinen vireystila treeniajankohdalle, sillä virkeänä ja energisenä sitä suorastaan hinkuu hikoilemaan!

http://sheilarobinsonfitness.com/no-time-for-exericse/

http://sheilarobinsonfitness.com/no-time-for-exericse/

Treenaamaan suoraan töistä ja kaverin kanssa

Kokeile mennä liikkumaan suoraan työ- tai opiskelupäivän päätteeksi. Kun on jo valmiiksi liikkeessä, treenaamaan lähteminenkin käy helpommin kuin parin tunnin sohvalla makoilun jälkeen. Toki joskus pieni lepo töiden jälkeen on paikallaan ihan treenin kulkemisenkin kannalta, mutta jos sohvalta nouseminen on hankalaa, kokeile treeniä heti suoraan töiden tai koulun jälkeen!

Kun treenaat yhdessä kavereiden kanssa, nostat kynnystä treenin perumiselle. Kannattaa siis sopia treenitreffit, jos pelkäät jääväsi kotiin makoilemaan urheiluhetken sijasta! Kaikista parasta on, kun saa löytyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: ehdit päivittämään kuulumiset kaverin kanssa ja samalla saat hyvän treenin. Näin myös sosiaalinen elämä pysyy vilkkaana!

Joskus kuitenkin elämä on kiireisempää, eikä aikaa urheilulle meinaa löytyä hyvästä suunnittelusta huolimatta. Silloin kannattaa tyytyä suosiolla vähäisempään treeniin ja keskittyä kiireellisimpiin asioihin. Kun pahin kiire helpottaa niin lähde mahdollisimman pian uudestaan liikkeelle, jotta et pääse vieraantumaan hyvin alkaneesta treenirutiinista!

Onko sinulla hyviä vinkkejä, miten raivata aikaa liikkumiselle muiden kiireiden ohella? Jaa se meille muille täällä fitlandiassa kommentoimalla tämän artikkelin alle!

Päivitetty viimeksi 07.07.2015

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (6)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Kaisa

    Tähän kun vielä yhdistää kaksi pientä lasta, niin tiukkaahan se välillä tekee, että aika kaikkeen riittää! Mulle lenkillä käyminen on sitä omaa aikaa, jolloin saan olla omissa ajatuksissani, käydä asioita mielessäni läpi jne… Hyvällä aikatauluttamisella ja sillä ajatuksella, että lenkille on jo ihan mielenterveydellisistäkin syistä pakko päästä, liikkuminen kyllä kaiken kiireenkin keskellä onnistuu. Omasta halusta se yleensä vain on!!!

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Kiitos kommentistasi! Voin vain kuvitella, että liikuntakertojen suunnittelussa täytyy käyttää kovasti luovuutta, kun on pieniä lapsia perheessä. On hieno juttu, että olet onnistunut löytämään lenkkeilyyn aikaa kaiken kiireen keskellä ja että se on tukenut jaksamista. Niinhän se on, että kaikelle tärkeälle löytyy kyllä aikaa. Toivoisi, että mahdollisimman moni löytäisi sen oman tavan ja syyn liikkua kiireisemmänkin ajan keskellä.:)

      Vastaa
  • Leena

    Minulle sopii parhaiten liikkuminen heti aamusta. Kun on edellisenä iltana päättänyt, että aamulla lähtee järjestettyyn ryhmäliikuntaan tai lenkille, laittanut treenivaatteet ja varusteet kuntoon sekä treenin jälkeen laitettavat vaatteet, meikkipussi, suihkutarpeet yms. mukaan, niin aamulla on nopea ja helppo lähteä. Aamulla ei aina ehdo edes ajatella lähteäkö vai eikö. Tosin poikkeuksiakin on – viimeksi tänään kello soitti klo 6.30: ensimmäinen ajatus oli, että ’ei, en jaksakaan!’ Mutta onneksi terästäydyin ja pistin töpinäksi – ja niinpä olin urheilukeskuksella hyvissä ajoin – jopa 20 min. liian aikaisin! Ja hyvää teki ja tuli mukava olo ja mieli!

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Käytän samaa kaavaa aamuliikunnassa ja olen myös todennut sen toimivaksi!:) Päivä lähtee kyllä aivan eri tavalla käyntiin, kun ensin voittaa itsensä herätessä ja lähtee – puhumattakaan siitä, kun saa liikunnasta endorfiinit päivään. Aamulla kun käy liikkumassa niin illalla on paljon aikaa muille asioille! :) Tsemppiä tuleviinkin aamutreeneihin! :) /Sanna

      Vastaa
  • Tanys

    Minulle työmatkat ovat nykyään liikunta-aikaa. Minulla oli asunnonvaihdon yhteydessä mahdollisuus vaikuttaa sijaintiin, ja tahdoin sopivan pituisen työmatkan, jotta voisimme luopua toisesta autosta. Nykyään pyöräilemme mieheni kanssa työmatkat kesäkautena, ja talvella minä kävelen, hän ajaa autolla (hänellä on pitempi matka). Luovuimme toisesta autosta ja minä luovuin autopaikasta töissä, joten vaikka ei aina huvittaisikaan, menen töihin liikkuen. Sillä vuodessa on kovin paljon työpäiviä, joten ne muodostavat ison osan minun liikuntapiirakastani. Toki liikunnalliset harrastukset tulevat siihen vielä lisäksi.

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Kiitos kommentistasi ja oman kokemuksesi jakamisesta! Työmatkojen hyödyntäminen on yksi parhaista keinoista lisätä liikunnan määrää. Tutkimusten mukaan kaikista tekemistämme matkoista neljäsosa on työmatkoja ja keskimäärin työmatkaan menee 44min./päivä. Jos tuon ajan liikkuu pyörällä tai jalkaisin päivittäin niin siitä kertyy aikamoinen liikuntamäärä viikkoon, kuukauteen ja vuoteen.:)

      Liikunnallista syksyä toivottaen,

      Jussi Fitlandiasta

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *