Mitä ovat FODMAPit?

FODMAP_fitlandia

Joko olet kuullut FODMAPeista? FODMAP-ruokavalio ei ole mikään uusin trendidieetti, vaan ruokavalio, josta erityisesti ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivät uusimpien tutkimusten mukaan hyötyvät. Ruokavaliossa vältellään ns. FODMAP-hiilihydraatteja, joita ovat muun muassa sokerialkoholeja (esim. Ksylitoli, mannitoli) sisältävät tuotteet, oligosakkarideja sisältävät vehnät, sienet, kaalikasvit ja pavut sekä enemmän fruktoosia kuin glukoosia sisältävät hedelmät. Jotkut maitotuotteet sisältävät piilo-FODMAPeja kuten inuliinia. Laktoosi-intolerantikkojen kannattaa vältellä myös maitosokeria sisältäviä tuotteita.

Dieetin nimi tulee englannin kielen sanoista Fermentable Oligo-, Di-, Mono-saccharides And Polyols. FODMAP –hiilihydraatit eivät pilkkoudu tai imeydy ohutsuolessa, jolloin ne kulkeutuvat paksusuoleen, jossa ne toimivat paksusuolen bakteerien ”käymisruuaksi”. Käymisestä syntyy kaasua, jonka suoli aistii kipuna.

FODMAP-hiilihydraattejen välttäminen on aika iso projekti, joten ilman perusteita siihen ei kannata ryhtyä. Jos vatsasi voi pääsääntöisesti hyvin, ei ruokavaliota kannata alkaa turhaan rajoittamaan! Toisaalta, jos kärsit hankalista vatsaoireista (kivut, turvottelu, ripulointi tai ummetus), kannattaa ennen dieettimuutoksia käydä lääkärin vastaanotolla varmistamassa, että kyse on varmasti ärtyvästä suolesta eikä esimerkiksi keliakiasta.

Tutkimusten mukaan noin 75% ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsivistä hyötyy FODMAPien rajoittamisesta. Kaikille ei siis ruokavaliosta ole apua. Vatsaoireita voi yrittää rauhoittaa myös välttämällä hiilihapotettuja juomia ja/ tai kahvia. Yleensä herkkävatsaisen suolisto kestää osaa FODMAPeista, joten jos kärsivällisyys riittää, kannattaa ruokavaliosta poistaa yksi FODMAP-hiilihydraatti kerrallaan.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole alkaa vältellä hiilihydraatteja ja kuituja, vaan korvata ne vatsaystävällisemmillä vaihtoehdoilla. Esimerkiksi kaura, gluteenittomat viljat, speltti, kvinoa, peruna, riisi, banaani, sitrushedelmät ja marjat ovat sopivia hiilihydraattien lähteitä. Myös salaatit ja kurkku sopivat FODMAPeja välttelevälle.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 12.10.2013

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *