Mitä tarvitaan pysyviin muutoksiin?

Otsikon kysymykseen on luonnollisesti useita oikeita vastauksia eikä yhtä ainoaa oikeaa. Olen listannut alle asioita, joita kannattaa pohtia, jos on tekemässä isompaa ”elämäntapamuutosta” liikkumisen ja terveellisen elämän saralla ja aikoo siinä onnistua:

1. Yritätkö muuttaa kaiken kertaheitolla?

Ruokavalio niukaksi, sali- ja jumppakuuri päälle, herkut pois, jne., jne. Ei tule toimimaan. Lähde täysremontin sijaan muuttamaan yhtä tai maksimissaan muutamaa asiaa kerrallaan. Lisää yksi liikuntakerta viikkoon lisää, muuta ruokarytmi säännölliseksi tai lisää vihreän määrää aterioillasi, tms. Keskittymällä pieniin muutoksiin, on todennäköisempää, että niistä juurtuu sinulle rutiineja, joita ei tarvitse kohta enää miettiä erikseen. Sen jälkeen on hyvä siirtyä taas uusiin tavoitteisiin.

tumblr_mz1g5hwqRd1tn18ozo1_500

2. Oletko liian ankara itsellesi?

Edelliseen liittyen, olipa muutos miten pieni tahansa, itselle ei se saa olla liian ankara. Jos päätät painonpudotustavoitteessa jättää kaiken makean pois jyrkästi ja lopullisesti ilman joustoja, on repsahdus jossain vaiheessa todennäköistä. On parempi jättää hieman joustovaraa itselle, koska liiallinen tiukkuus kääntyy monesti itseään vastaan.

http://justpromisemeyouwillthinkofme.tumblr.com/

Ehkä tämä ei ole kuitenkaan se useimmille sopiva tapa?

3. Teetkö asioita säännönmukaisesti?

Ilman säännöllisyyttä on erittäin hankalaa ellei jopa mahdotonta saavuttaa pysyviä tuloksia. Esimerkiksi liikunnan tuomat terveyshyödyt eivät ole pysyviä eikä lihaskunto säily ellei liikkuminen ole säännöllistä.

tumblr_nanx84cgE31tqseowo1_500-1

http://themostinspirationalquotes.tumblr.com/

4. Tarkasteletko muutosta riittävän pitkällä tähtäimellä?

Hyvä lähtökohta muutoksia tehtäessä on niin sanottu ”kahden vuoden sääntö”. Jos pystyt kuvittelemaan, että jaksat toteuttaa muutoksen vaatimaa elämäntyyliä vielä kahden vuoden päästäkin niin olet oikeillä jäljillä. Esimerkkinä: heräät kolmesti viikossa viiden aikaan aamulenkille vs. lisäät liikunnan kokonaismäärää arkiliikunnan muodossa kävelemällä portaita, vähentämällä istumista, lisäämällä työmatkaliikuntaa – kumpaa jaksat todennäköisemmin vielä tehdä kahden vuoden päästäkin?

http://pure-motivati0n.tumblr.com/

http://pure-motivati0n.tumblr.com/

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 15.01.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *