Miten saavutat tavoitteesi?

Tavoitteita asetettaessa keskitytään usein hyvin yksityiskohtaisiin päämääriin – ”pudotan 10 kiloa painoa”, ”pääsen kesäkuntoon”, ”juoksen puolimaratonin puolen vuoden päästä”, ”lopetan herkkujen syönnin” tms. Päämäärä on hyvä olla, sillä se ohjaa valintojamme kuin huomaamatta. Jos olet ilmoittautunut puolimaratonille niin pohdinta lenkille lähtemisestä työpäivän jälkeen kääntyy todennäköisemmin lähtemisen puolelle, kun haastava tavoite häämöttää edessä.

tumblr_n268413Wsi1qc3v62o1_500

http://supremehappinessinfitness.tumblr.com/

Päämäärä vs. suunta

Tiettyä yksityiskohtaista päämäärää tärkeämpi on kuitenkin se suunta, johon olet menossa tavoitteen ohjaamana. Sen sijaan, että puntaroit itseäsi päivittäin ja saavutat sen 10 kilon pudotuksen, on paljon tärkeämpää ajatella pysyviä muutoksia, jotka pitävät painon kurissa luonnostaan senkin jälkeen, kun tuohon yksityiskohtaiseen päämäärään ollaan päästy.

Asiaa havainnollistaa mielestäni erinomaisesti jousiampujan työskentely. Ampujan päämäärä on taulun keskikohta, mutta tähdätessä taulu on niin kaukana, että keskikohtaa on usein mahdoton nähdä tarkasti. Ampuja tietää päämääränsä, mutta vaikka kuinka siristäisi silmiä ja yrittäisi saada nuolen tähtäämällä keskelle taulua, se ei tuo parasta tulosta. Tärkeintä on oikea suunta. Kun ampuja on ampunut nuolen toisensa perään oikeaan suuntaan (”point of aim” alla), alkaa pikku hiljaa osa niistä osua päämäärään.

figure17

Jos olet asettanut tavoitteeksesi pudottaa tietyn kilomäärän painoa, päästä kesäkuntoon, juosta joku juoksumatka tai mitä tahansa, mieti päämäärän lisäksi suuntaasi. Parhaiten osut maaliin, kun tähtäät oikeaan suuntaan ja teet pitkäjänteisesti oikeita asioita tuossa oikeassa suunnassa sen sijaan, että keskität kaiken fokuksesi yhteen pisteeseen.

Kirjoittaja Jussi Pesola on Fitlandian perustajajäsen, valmentaja ja intohimoinen liikkuja. 

Päivitetty viimeksi 04.11.2014

Kuvan lähde: täältä

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *