Muutama sana maratonille valmistautumisesta

Muutama sana maratonista

Minulle on viimeisen parin vuoden aikana sadellut kyselyitä maratonharjoittelusta. Erityisesti ensimmäiselle maratonille valmistautuminen kiinnostaa, samoin kuin juoksuohjelmat. Maratonharjoittelua olen viimeisen parin vuoden aikana omassa blogissani sivunnut useamman kerran, mutta koska nyt kirjoittelen artikkeleita myös tänne Fitlandiaan, kertaan lyhyesti ”juoksuhistoriani” ja maratoneihini valmistautumisen.

Olen elämässäni juossut kolme kokonaista maratonia – 2010 Helsingissä, 2011 Berliinissä ja 2012 Vantaalla. Maratonin juoksemista kypsyttelin mielessäni pitkään, ja ehdinkin juosta puolenkymmentä puolimaratonia ja useita kymppejä ennen kokonaiselle maratonille lähtöä. Minua ei maratonissa pelottanut itse matka tai se, että jaksanko juosta sitä, vaan halusin juosta ihan kelpo ajan heti ensimmäisellä maratonillani. Näin jälkikäteen ajateltuna tuo ei kyllä ollut ehkä se paras ajattelutapa, sillä yleensä ensimmäinen maraton menee enemmän tai vähemmän ”pieleen” pelkän kokemattomuuden vuoksi, eikä sitä olisi näin jälkikäteen ajateltuna kannattanut sen takia pantata.

Maraton on peräisin kreikkalaisesta tarusta, jonka mukaan kreikkalainen sotilas Feidippides juoksi Marathonin kylästä Ateenaan ilmoittamaan persialaisten lyömisestä Marathonin taistelussa. Matka Marathonin ja Ateenan välillä on noin 40 kilometriä. Tarun mukaan sotilas kuoli Ateenaan päästyään, mutta maraton-juoksun taru jäi elämään. Nykyinen maratonin tarkka juoksumatka on 42 195 metriä.

Juoksuhistoriaa minulla oli ennen maratoneja siis suhteellisen runsaasti. Kilpasuunnistin aktiivisesti 18-vuotiaaksi, jonka jälkeen vietin pari urheilullisesti inaktiivista vuotta, kunnes taas lääketieteellisen ensimmäisenä vuonna innostuin juoksemaan. Ensimmäisen puolimaratonini juoksin keväällä 2007, jonka jälkeen pikkuhiljaa lisäsin juoksumääriä siten, että keväällä 2010 puolikas kulki aikaan 1.42. Suunnitelmani maratonista olivat tosin kyteneet mielessäni jo ennen tuota maratonia, ja olin viettänyt talven ahkerasti peruskuntoharjoitellen.

Oikeastaan ihka ensimmäisen maratonia silmälläpitävän lenkin tein huhtikuussa 2010, kun päätin juosta kunnolla pitkän lenkin. Aikaisemmin pitkät lenkkini olivat olleet maksimissaan kaksituntisia, mutta tuolloin huhtikuussa päätin tempaista ja juoksin lähes kolmetuntisen lenkin. Ensimmäinen pitkä lenkki oli aika tuskallinen: ensimmäiset kaksi tuntia sujuivat leikiten, mutta aika pian sen jälkeen tuli kamala nälkä, jano ja uupumus. Kuitenkin pitkät, noin kaksi ja puolituntiset, lenkit jäivät ohjelmaani pysyvästi ja pikkuhiljaa kesän myötä niistä tuli helpompia ja helpompia.

Oikeastaan nuo pitkät lenkit olivat ainoa muutos, jonka maratonin vuoksi ohjelmaani tein. Muutoin juoksuohjelmani säilyi kuta kuinkin ennallaan: tyypillinen viikkoni sisälsi pitkän lenkin lisäksi ainakin yhden peruskuntolenkin, yhden kovemman vetoharjoituksen, yhden kevyen juoksun ja yhden lihaskuntotreenin. Maratonin vuoksi pyrin juoksemaan mahdollisimman paljon asvaltilla, ja erityisesti pitkät lenkit juoksin oikeastaan kaikki asvaltilla. Välillä jalat kipeytyivät asvalttijuoksusta ja silloin siirryin pehmeämmälle alustalle hetkeksi, mutta pikkuhiljaa kinttuni tottuivat kovaan alustaan.

Maratonharjoitteluni yksi tärkeimmistä asioista oli optimaalisen tankkauksen opettelu, ja raahasinkin usein pitkille lenkeille mukanani erilaisia geelejä ja juomia testattavaksi. Koska kärsin mahaongelmista, en voinut jättää suoritustani järjestäjien tarjoilujen varaan. Testailujen jälkeen löysin omat suosikkijuomat ja -geelit, ja niitä sitten nautin itse suorituksen aikana. Pitkillä lenkeillä oli myös hyvä testata sitä, kuinka paljon nestettä ja energiaa tarvitsin.

Suosittelen tutustumaan Fitlandian treenioppaiden joukossa oleviin Janne Ukonmaanahon tekemiin juoksuohjelmiin ja lähtemään liikkeelle niistä. Eritasoisista ohjelmista voi valita itselleen parhaiten soveltuvan ja lähteä treenaamaan kohti tavoitetta. Ohjelmat on rakennettu ottaen huomioon riittävät palautukset, kovemmat ja kevyemmät jaksot, jne., ja niitä seuraamalla pääsee varmasti hyviin tuloksiin!

Haaveiletko sinä maratonin juoksemisesta? Jos sinulla on kysymyksiä maratoniin tai muihin juoksuasioihin liittyen, kommentoi rohkeasti facebook-tunnuksellasi ja kysy asiantuntijan neuvoa.

 

Viimeksi päivitetty 1.5.2013

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *