Myyttejä ja totuuksia veden juomisesta

Vesi on elintärkeä osa ruokavaliotamme, vaikkei se sisälläkään ravintoaineita eikä energiaa. Vesi osallistuu kaikkiin kehon prosesseihin aina ruuansulatuksesta energia-aineenvaihduntaan ja lihasten supisteluun. Se on meidän selviytymisemme kannalta välttämättömämpää kuin ruoka, ja kuten monet tietävätkin, ilman ruokaa selviytyy huomattavasti pidempään kuin ilman vettä.

Kuinka paljon vettä päivässä?

Kuinka paljon vettä sitten täytyy juoda päivässä? Kahdeksan lasillista päivässä –muistisääntö lienee tuttu ohjenuora monille. Kehon normaalin toiminnan ylläpitämiseen täytyy juoda vettä yhtä paljon kuin siitä poistuu. Keskikokoinen naishenkilö tarvitseekin reilut kaksi litraa nestettä per päivä, toki aktiivisuus ja ilmasto vaikuttavat tarpeeseen. Mitä enemmän liikut ja mitä kuumempi ja kosteampi ilma on, sitä enemmän tarvitset nestettä.

Kahdeksan lasillisen muistisäännössä ei kuitenkaan huomioida sitä, että osa tästä vedestä tulee kroppaan syötyjen ruokien ja muiden nesteiden muodossa. Erityisesti hedelmät ja vihannekset sisältävät runsaasti vettä, joten niitä runsaasti päivittäin nauttiva henkilö voi saada päivittäisen vesitarpeensa miltei kuitattua jo pelkästään niitä syömällä. Myös kuivilta vaikuttavissa ruuissa, kuten leivässä, on yllättävän paljon vettä. Loppujen lopuksi normaalien ruokailujen ja juomisien päälle ei tarvitse juoda lasitolkulla vettä nestehukan välttämiseksi!

tumblr_nafcnuk0Ab1tt6aw9o1_500

Kuva: http://fitblrholics.tumblr.com/

Kahvin ja diureettien vaikutus

Kovia kahvin, teen ja muiden kofeiinipitoisten juomien nauttijoita usein huolestuttaa, että juomien diureettiset vaikutukset lisäävät kehon nestevajetta. Usein kehotetaankin juomaan lasillinen vettä jokaista juotua kahvikuppia kohden. Uusimpien tutkimusten mukaan tämä ei kuitenkaan ole tarpeen, sillä kahvin diureettinen vaikutus ei ole niin suuri, että nestevajetta pääsisi syntymään. Käytännössä siis juotu kahvikupillinen täydentää nestevarastoja. Kuitenkaan pelkällä kahvilla ei kannata päivän nestevarastoja täyttää, sillä liiallinen kahvinjuontikaan ei ole hyvästä.

Koska kaikki tarvittava neste ei välttämättä tule syödyn ruuan tai päivittäin juotujen juomien mukana, loput tarvittavasta nestemäärästä on hyvä kerryttää kehoon juomalla vettä. Vesi kun on kaloriton ja hammasystävällinen vaihtoehto! Runsaasti urheilevat henkilöt joutuvat luonnollisesti olemaan tarkempina nesteen saannistaan erityisesti helteisinä päivinä. Alle tunnin kestoiseen suoritukseen hekin voivat valita veden, mutta jos suorituksen kesto ja intensiteetti kasvavat, voi olla viisasta juoda myös sokeria ja natriumia sisältävää urheilujuomaa.

Jano ei ole merkki vakavasta nestehukasta

Toisin kuin joskus luullaan, jano ei ole merkki vakavasta nestehukasta, vaan kehon kehotus juoda lisää. Terveellä ihmisellä janon tunteen kuuntelu riittää siis pitämään nestehukan loitolla! Toki kuumilla säillä meidän kaikkien on viisasta kiinnittää huomiota riittävään nesteen saantiin. Lievä nestehukka aiheuttaa yleensä päänsärkyä, heikotusta ja virtsaamistarpeen vähentymistä. Hankalamassa nestehukassa voi ilmetä jopa kouristuksia, jolloin täytyy hakeutua hoitoon.

Reaaliaikaista nestetasapainosta kertoo virtsan väri, ja vaalean kellertävä virtsa kertoo sopivasta nesteytyksestä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että jotkut ruoka- ja lääkeaineet saattavat värjätä virtsaa, joten 100%:n luotettava metodi virtsan värin seuraaminen ei kaikissa olosuhteissa ole.

Vaikka vesi onkin terveellistä, on sen liiallinen nauttiminen vaarallista. Tämä yleensä tarkoittaa vedenjuontia litratolkulla, mikä on erittäin harvinaista. Liiallinen vedenjuonti aiheuttaa hyponatremiaa, joka taas aiheuttaa nesteen kertymistä soluihin. Oireita ovat muun muassa oksentelu, pahoinvointi, sekavuus ja pahimmillaan kouristukset ja tajuttomuus.

Vaikka tässä tekstissä onkin kyseenalaistettu vanhat veden juomiseen liittyvät kehotukset, ei tekstin tarkoituksena ole kehottaa vedenjuonnin lopettamiseen. Pikemminkin haluan sanoa, että älä stressaa, jos et aina juo kahta litraa vettä päivässä! Jotkut ihmiset kokevat, että ilman parin litran päivittäistä vedenjuontia iho ei pysy hyväkuntoisena tai liikuntasuoritukset heikentyvät – siinä tapauksessa kannattaa pysyä tutussa ja turvallisessa vesimäärässä.

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 29.11.2014

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *