Sohva voi viedä terveytesi

Lähtemisen tuska

Pölyttyvätkö lenkkarit nurkassa vaikka niiden pitäisi kuluttaa katua useaan kertaan viikossa? Tunnetko huonoa omatuntoa liian vähäisen kuntoliikunnan vuoksi? Älä huoli, et ole ongelmasi kanssa yksin. Reilusti yli puolet länsimaalaisista ihmisistä haluaisi harrastaa enemmän liikuntaa. Samalla kun tuskailemme lenkille lähdön kanssa, löytyy avain terveyden edistämiseen ehkä lähempää kuin arvaammekaan.

Perinteisesti terveyttä edistävän liikunnan alaraja on vedetty hikoiluun ja hengästymiseen, mutta uusin tutkimus on alkanut muuttaa näitä kivitauluun kirjoitettuja totuuksia. Tuon uuden tutkimusalan nimi on istumisfysiologia.

Noin vuoden 2000 tienoilla julkaistiin ensimmäiset tutkimukset, joiden mukaan jo muutaman tunnin päivittäinen televisionkatselu nostaa esimerkiksi sydän- ja verisuonitautien riskiä. Mikä pahinta, noiden tutkimusten mukaan riski säilyi huolimatta siitä harrastivatko ihmiset liikuntaa vai eivät. Ensimmäisten tutkimusten jälkeen istumisfysiologia on alkanut kasvaa räjähdysmäistä vauhtia. Jo nyt on selvää, että istuminen ja kuntoliikunta vaikuttavat eri tavalla kehoomme ja istumisen haitoista päästään eroon vain istumista vähentämällä.

Pelottava totuus istumisesta

Miksi istuminen sitten on niin vaarallista? Istuessasi vapautat suuret asentoa ylläpitävät lihakset kehoasi tukevasta työstä. Etu- ja takareitesi sekä pohkeesi rentoutuvat, niiden sähköinen aktiivisuus loppuu ja verenkierto sekä aineenvaihdunta hidastuvat. Samalla energiankulutus laskee 85-kiloisella ihmisellä noin 90 kilokaloriin tunnissa, mikä on vain hieman makuulla mitatun lepoenergiankulutuksen yläpuolella.

Istuessa lihakset aistivat vähentyneen energiantarpeensa ja ilmoittavat solun pinnalle, ettei lihaksen sisälle tarvitse enää kuljettaa ravintoaineita. Veressä kiertävät ravintoaineet ottavat viestistä vaarin ja jatkavat matkaansa kohti rasvakudoksessa sijaitsevaa loppusijoituspaikkaansa. Kehosi siirtyy kulutustilasta varastointitilaan. Minuutti minuutilta lihakset väsyvät hapenpuutteessa.

Myös hermojen hapensaanti heikentyy ja niihin alkaa kertyä kuona-aineita. Veri ei jaksa enää kiertää aivoihin asti yhtä terhakkaasti ja hiljalleen päätä alkaa särkeä ja huimata. Ajatukset eivät kulje ja vireystila laskee. Selän lihasten ja välilevyjen aineenvaihdunta hidastuu ja ne kuormittuvat varsinkin etukenossa istuttaessa. Lihakset mukautuvat käyttämättömyyteen, niiden proteiinisynteesi hidastuu ja ne alkavat surkastua. Välilevyt alkavat rappeutua jatkuvan yksipuolisen kuormituksen alla ja niska- ja hartiasäryt tulevat mukaan kuvioon. Vuosi vuodelta verenpaine nousee, vyötärönympärys kasvaa ja 2-tyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskit nousevat. Siksi istuminen on niin vaarallista.

kuva: fitra.fi

kuva: fitra.fi

Pienin suurin askel

Vaikka istumisen vaikutukset ovat pelottavaa luettavaa haluan rohkaista sinua kääntämällä asian päälaelleen. Heti noustuasi seisomaan asentoa ylläpitävät lihakset aktivoituvat ja alkavat imuroida veressä kiertäviä ja lihaksissa olevia ravintoaineita lisääntyneen energiankulutuksen tarpeisiin. Verenkierto vilkastuu ja aivot saavat happirikasta verta käyttöönsä. Mieli virkistyy ja aktiivisuutesi lisääntyy kehosi käynnistäessä sille ominaiset luonnolliset aineenvaihduntaprosessinsa. Eräässä tutkimuksessa 32 kertaa päivässä tuolista nouseminen auttoi pitämään verisuonten toiminnan terveyttä edistävällä tasolla. Kun tuo 32 kertaa jaetaan tasaisesti 16 tunnin hereillä olon ajalle, riittää siis jo puolen tunnin välein tuolista ylös nouseminen pitämään verisuontesi toiminnan normaalina.

Kun jatkat seisoskelua pidempään kasvatat myös painonhallinnan kannalta tärkeää kokonaisenergiankulutustasi. Usean tutkimuksen mukaan juuri kevyet aktiviteetit seisominen ja kevyt kävely etunenässä, selittävät parhaiten ihmisten välisiä eroja kokonaisenergiankulutuksessa, koska ne toistuvat useasti päivän aikana ja kuin huomaamatta kasvattavat päivän energiankulutusta.

Lisäksi usean tutkimuksen mukaan vähäinen istuminen on loistava keino välttyä esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudeilta tai tyypin 2 diabetekselta. Kaikki tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että heti kun nousemme tuolista ylös alkavat kehomme aineenvaihduntaprosessit toimia niin kuin ne ovat toimineet jo tuhansia vuosia.

Pienin askelin pääse pisimmälle

Älä siis tuskaile enää lähtemisen kanssa, sillä ensimmäinen ja tärkein askel mitä terveytesi eteen voit tehdä on siis nousta tuolista ylös! Kun pieniä asioita tekee usein, muodostuu niistä taatusti parempi lopputulos, kuin isojen asioiden tekemättä jättämisestä.

Kaikki aktiivisuus on hyvästä ja jokainen askel vie kehoamme kohti sen alkuperäistä käyttötarkoitusta.

Haluan toivottaa kaikille fitlandialaisille aktiivista, energistä ja aurinkoista kevättä!

Liikuntafysiologi, Tohtorikoulutettava Arto Pesola

 

Muuta käsityksesi liikunnasta:

www.luomuliikunta.fi

www.fitrakauppa.fi/product/4/luomuliikunnan-vallankumous

http://www.fitrakauppa.fi/product/42/luomuliikunnan-tyokirja

Artikkeli päivitetty viimeksi 2.2.2015

Arto Pesola

Arto Pesola

Kirjoittaja on liikuntafysiologi ja Jyväskylän yliopiston tohtorikoulutettava, jonka intohimona on elämäntapa-aktiivisuuden ilosanoman levittäminen.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *