Näin istuminen vaikuttaa kehoomme

Fitlandia_tuoli

Liiallisen istumisen vaaroista ei puhuta turhaan. Vuosien 1980 ja 2000 välillä istuminen lisääntynyt 8%. Nykyään istumme enemmän kuin koskaan historiamme aikana – 9,3 tuntia päivässä. Se on jopa enemmän kuin nukumme (7,7 tuntia)!

Fitlandiassa haluamme edistää muiden terveyttä edistävien asioiden ohella myös istumisen vähentämisen asiaa. Tämän jutun ei ole tarkoitus peloitella, mutta ensi kerran kun istahdat tuolille niin on hyvä muistaa nämä seikat istumisesta.:)

HETI KUN ISTUT ALAS:

  • Suurten asentoa ylläpitävien lihasten aktiivisuus loppuu. Keho siirtyy hiljalleen kulutustilasta varastointitilaan.
  • Energiankulutus laskee lähes lepotasolle

2 TUNTIA:

  • Ruuan jälkeinen verensokeritaso on istuessa 45% korkeammalla verrattuna hitaaseen kävelyyn.

 

Bad_posture

4 TUNTIA:

  • Veressä kiertäviä rasvoja ”imuroivan” entsyymin (lipoproteiinilipaasi) sekä ”hyvän” HDL-kolesterolin määrät alkavat laskea jyrkästi.

5 TUNTIA:

  • Insuliinin teho on laskenut 30% ja verensokerin siirto lihaksiin vaikeutuu entisestään.
  • 75:n solujen aineenvaihduntaan ja sydän- ja verisuonitautiriskiin yhteyssä olevan geenin toiminta on muuttunut. Noiden geenien toiminta saatiin pidettyä terveyttä edistävällä tasolla jo tauottamalla istumista 20 minuutin välein.

12 TUNTIA:

  • Lipoproteiinilipaasin aktiivisuus on laskenut 90% seisoskelua ja kävelyä sisältävän päivän aktiivisuuteen verrattuna.
  • 121 keskeisesti solujen aineenvaihduntaan osallistuvan geenin toiminta on heikentynyt jopa 20-kertaisesti.
  • Insuliinin teho on laskenut 40% paljon seisoskelua sisältävään päivään verrattuna.

 

Jutun lähteenä on käytetty Arto Pesolan teosta ”Luomuliikunnan vallankumous – Sohvan pohjalta taisteluvoittoon (2013)

Auta Fitlandiaa levittämään liikkumisen ilosanomaa ja jaa juttu eteenpäin käyttäen alta löytyviä jakonappeja!

Päivitetty viimeksi 21.03.2016

Kuvien lähteet:

By Beadillon (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

By Skoivuma (Own work) [CC-BY-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons

Istumisen haitat: http://themindunleashed.org/wp-content/uploads/2015/04/sittingg.png

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *