Pyörän perussäädöt kohdalleen

Päivitetty viimeksi 5.7.2017

Pyöräostoksen jälkeen ennen ensimmäistä ajoa täytyy pyörä säätää itselleen oikean kokoiseksi ja laittaa ajoasento kohdilleen. Yleensä pyöräliikkeessä katsotaan suurimmat linjat kuntoon, mutta tarkemmat säädöt pitää yleensä aina tehdä itse. Tässäpä teillekin vinkattuna tärkeimmät säädöt:

Optimaalisessa ajoasennossahan polvet ja ”akkavarpaat” ovat suorassa linjassa, ja itselläni ainakin on taipumusta kääntää polvia sisäänpäin – harjoitusta siis tarvitaan. Hartiat ja ajotangosta kiinnipitävät kädet tulevat myös samaan linjaan. Yläkroppa tulee tasapainoisesti käsien väliin, eikä sitä saa huojutella puolelta toiselle.

 

Pyörän_säätö_sanna

 

Satulan etäisyyden voi kätevästi mitata siten, että istuu pyörän päälle ja laittaa polkimet vaakatasoon. Siitä sitten asettaa luotinarun (silitysrauta tai muu vastaavakin käy;)) kulkemaan polkimen keskikohdalta suoraan ylöspäin: perusasetus on, että polven etuosa on kohtisuoralla linjalla polkimen keskikohdan kanssa. Satulaa voi toki säätää mielensä mukaan, jolloin poljentatyö jakaantuu eri tavoin etu- ja takareisien suhteen.

 

pyörän_säätö_sanna2

Satulan optimaalinen korkeus on sellainen, että jalka pääsee ojentumaan lähes suoraksi. Jalka ei kuitenkaan saa olla niin suorana, että polvi menee lukkoon!

sanna_säädöt_3

Satulan ja ohjaustangon välinen korkeus on aikalailla makuasia: itse alaselkäongelmaisena ja muutenkin amatöörinä tykkään pystymmästä ajoasennosta. Itse arvioin satulan ja ohjaustangon välistä korkeutta asettamalla kävelysauvan kulkemaan satulan keskiosan kohdalta ohjaustangon keskipisteeseen: sauvan kulmasta voi helposti arvioida, kuinka pystyssä asento on. Halutessaan mittanauhaa voi käyttää apuna, mikäli tahtoo mitata erotuksen. Samalla vaivalla voi tarkistaa, että satula on vaakatasossa eikä kenota eteen- tai taaksepäin.

Onko sinulla mielessäsi jotain, mitä haluaisit tietää lisää pyörän säädöistä tai pyöräilystä yleensä? Kerro meille mikä askarruttaa tai mista haluaisit lukea lisää niin pyrimme toteuttamaan toiveesi jutun tai videon muodossa fitlandiassa!

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (7)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Aira Eronen

    Entäs minä, joka ajan vanhanaikaisella fillarilla, jossa on tasan
    tarkkaan yksi vaihde ja se on korvien välissä. Olen 151cm ja kärsin helvetillisestä selkäsärystä, joka on tullut siitä, että ajan jatkuvasti fillarilla, joka on ainoa liikkumisvälineeni. Mistä minulle löytyy oikea asento fillarilla ajoon? Satulla on niin alhaalla kuin sen saa. Mutta mitenkä pitää olla fillarin sarvet+

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Hei! Jos fillari on ainoa liikkumisvälineesi, kannattaa miettiä panostamista hieman parempaan pyörään, jossa on vaihdeskaalaa enemmän. Pyöräilystä tulee huomattavasti mukavampaa, kun vaihteita voi vaihtaa maaston mukaan.

      Kipeä selkä voi johtua siitä, että ohjaustankosi ja satulasi väli on liian pitkä, jolloin joudut olemaan vahvasti etukenossa pyöräillessä. Ohjaustanko on aika lailla samalla tasolla kuin satula ja satula taas niin korkealla, että jalka menee lähes suoraksi polkiessa.

      Uskoisin kuitenkin, että selkäsärkysi syy löytyy muualta kuin pyörästäsi. Mieti asioita, joita teet päivittäin: oletko istumatyössä, vahvistatko säännöllisesti selkä- ja vatsalihaksiasi, venytteletkö, jne.? Yleensä syy selkävaivoihin löytyy muualta kuin siitä liikkumisesta.

      Suosittelen kokeilemaan kuukauden ajan reseptiä, jossa vahvistat keskivartaloasi, selkä- ja vatsalihaksia, 3-5 kertaa viikossa sekä venyttelet tai putkirullaat etu- ja takareisiä ja pakaralihaksia säännöllisesti. Jos tällä reseptillä eivät selkävaivat lähde korjaantumaan niin suosittelen fysioterapeutin konsultaatiota.

      Toivottavasti pyöräilysi jatkuvat pienistä haasteista huolimatta! :)

      /Jussi, Fitlandia

      Vastaa
  • Tuija Lupala

    Ajanut vuosikymmeniä ”normaali” hybridi pyörällä, syksyllä ostin maantiepyörän jota en pois haluaisi vaihtaa. Pyörää ei ostettu liikkeestä vaan on ”kotitekoinen”, nyt olen säätöjä tehnyt tarpeen mukaan eli satulaa alas/ylös, nokkaa alemmas sekä satulaa eteenpäin. Nyt tuntuu että säädöt ovat kohdallaan mutta vieläkin kipeytyy selkä oikealta puolelta juuri pakaran yläpuolelta. Mitä voisi vielä tehdä? Itse aloin miettimään jos oikea jalka on lyhyempi kuin vasen, löytyykö siinä tapauksessa eri korkuisia polkimia?

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Selkäkivut maantiepyöräilyssä johtuvat usein siitä, että runkokoko on liian suuri, jolloin puolestaan myös vaakaputki on liian pitkä. Tällaisessa tapauksessa ajoasennossa joutuu kurottamaan liian kauas eteen ja näin ollen selkä rasittuu. Tyypillinen liian korkean ja pitkän rungon oire on myös ”varvistaminen” polkiessa sekä lantion heiluminen puolelta toiselle.

      Tuo selän kipeytyminen toiselta puolelta vaikuttaisi viittaavan hieman siihen, että säädöt eivät ole kohdallaan/runkokoko ei ole optimaalinen. Suosittelisin, että kävisit pyöräliikkeessä, joka on erikoistunut ajoasennon säätämiseen ja laittaisit homman siellä kuntoon. Se tulee pitkässä juoksussa paljon edullisemmaksi kuin hoidattaa vaivoja, jotka aiheutuvat väärästä ajoasennosta.

      Ainakin isoilla paikkakunnilla löytyy yleensä pyöräliikkeitä, joissa on osaava henkilö ajoasennon säätöön. Tässä muutama paikka, joista löytyy varmasti:

      Chebici, Järvenpää
      Probike, Nummela
      Signature, Tampere

      Pyöräilyterveisin,

      Jussi Fitlandiasta

      Vastaa
  • Veronica

    Hei, polveni on leikattu mutta se ei haittaa juoksemista, mutta pyöräillessä muodostuu polvitaipeeseen luultavasti Bakerin kysta, tämä tapahtuu jo ihan lyhyenkin ajon jälkeen. Lopputuloksena on muutaman tunnin ajan jäykkä jalka joka tuntuu pahalta suoristaa. Mikäköhän on säädöissä vikana, pyörä on perushybridi. Ja tosiaan pitkälläkään juoksulenkillä ei ongelmaa ole.

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Hei!

      Jos et ole varma onko kyseessä Bakerin kysta niin se kannattaa ensisijaisesti varmistaa lääkärikäynnillä. http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_artikkeli=dlk00906#s1

      Hieman hankala sanoa, johtuuko vaiva pyörän säädöistä vai jostain muusta, mutta voit kokeilla alkuun varmistaa sen, että satula on riittävän korkealla. Usein ihmiset polkevat penkki liian matalalla, joka aiheuttaa polvivaivoja. Myös penkin kohta horisontaalisuunnassa kannattaa tarkistaa. Silloin kun penkki on lähempänä ohjaustankoa, voimantuotto tulee enemmän etureisillä ja vähemmän takareisillä ja kun taas penkki on kauempana ohjaustangosta niin takareidet tekevät hieman enemmän töitä. Toki jos sinulla ei ole lukkopolkimia käytössä niin takareisien käyttö on joka tapauksessa aika pientä polkiessa.

      Nämä kaksi säätöä ovat oikeastaan ainoat, joilla voit vaikuttaa säätöihin. Toivotaan, että ongelma ratkeaa ja pääset jatkamaan myös pyöräilyharrastusta ilman vaivoja!

      Ystävällisin terveisin,

      Jussi Fitlandiasta

      Vastaa
  • Irma

    Kiitos hyvistä ja selkeistä vinkeistä! Vähän harhaanjohtava kuitenkin mielestäni on ”luotinaru suoraan ylöspäin” – ylhäällähän ei ole mitään, mikä ohjaisi narun suoraan. Jos taas silitysrauta on lattialla, narun kohtisuoruutta ei voi todeta mitenkään ilman apuvälineitä, kuten vatupassia. Silitysraudan (tai muun painon narun päässä) pitää siis roikkua vapaana, jotta se ohjaa narun luotisuoraan.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *