Näin lisäät huomaamatta 45 minuuttia liikuntaa päivääsi!

Jos sinusta tuntuu, että et millään meinaa löytää aikaa liikkumiselle töiden, perhekiireiden, yms. ohella, tässä helppo vinkki: Hyödynnä työmatkasi!

Kaikista tekemistämme matkoista noin neljäsosa on työmatkoja ja työmatkaan käytetään keskimäärin aikaa 44 minuuttia. Voisit siis käytännössä saavuttaa liikunnan tuottamat merkittävät terveysvaikutukset pelkällä työmatkaliikkumisella!

tyomatkalla

Kuva: http://recruitingdaily.com/late-to-work-excuses/

Miten sitten käytännössä hyödyntää työmatkat? 

Jos työmatkasi on taajamassa alle 5km, pyörä on tutkitusti nopein kulkuneuvo. Pyörällä liikkuminen lisää myös työmatkaan kuluvan ajan ennustettavuutta, sillä autossa aamuruhkassa ajaminen tai yllättävät tietyöt voivat viivästyttää matkaasi huomattavasti!

Toinen tapa on jättää auto kauemmas työpaikasta tai jäädä muutamaa pysäkkiä aiemmin pois julkisesta kulkuneuvosta. Yhden pysäkinvälin kävely töihin mennessä ja töistä tullessa arkipäivisin tekee 150 kilometriä vuodessa!

Haaste sinulle: Kokeile tällä viikolla tehdä ainakin yksi työ-/opiskelumatka pyörällä tai kävellen, tai kokeile ehdottamaani tapaa kävellä mennen ja tullen yksi pysäkin väli. Jos jo liikut aktiivisesti työmatkasi niin jatka samaan malliin! :)

Kirjoittaja on liikuntasuunnittelija ja Fitlandian perustaja.

Jussin löydät instagramista @jupekki.

Artikkeli päivitetty viimeksi 31.8.2015

Jutun lähteenä käytetty infoa: www.kki.likes.fi

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *