Näin onnistut uuden vuoden lupauksissasi 2016!

Uuden_vuoden_tavoitteet_fitlandia

Vuosi 2015 alkaa olla lopuillaan ja uusi vuosi häämöttää muutaman päivän päässä. Uuden vuoden alku on aina inspiroivaa aikaa ja monilla onkin tapana tehdä erilaisia uuden vuoden lupauksia ja tavoitteita, joilla seuraavasta vuodesta tulisi entistä parempi. Uuden vuoden ”innostuspiikki” kannattaakin ehdottomasti hyödyntää asettamalla innostavia tavoitteita, haasteita ja rutiineja vuodelle 2016!

Monilla lupauksilla ja tavoitteilla on valitettavasti tapana unohtua muutaman viikon tai kuukauden kuluttua, kun arjen kiireet ja vanhat rutiinit tulevat vastaan joulun ajan lomailun ja rentoutumisen jälkeen. Jotta saavuttaisit tänä vuonna asettamasi lupaukset ja tavoitteet, tarkista että olet ottanut nämä kolme asiaa huomioon!

#1 Lupauksen/tavoitteen pitää olla innostava!

Kun asetat uuden vuoden lupauksen, varmista että saavuttamasi palkinto lupauksen toteutumisesta saa sinut innostumaan! Tavoitteen pitää olla sellainen, että joka kerta kun ajattelet sitä, mieleesi tulee pelkästään positiivia ja inspiroivia ajatuksia. Tämä on erittäin tärkeää, sillä innostus saa sinut tekemään tavoitteen suhteen oikeita valintoja siinäkin vaiheessa, kun vanhat arjen rutiinit painavat päälle tai kun mieli houkuttelee laiskottelemaan.

Goals

Esimerkki: ”Haluan pudottaa painoa X kg kesään mennessä.”

Kirjaa tavoitteesi paperille ylös ja listaa samalla positiivisia asioita, joita tuon tavoitteen saavuttaminen tuo sinulle: Olo on kevyempi, peilikuva näyttää erilaiselta, tunnet itsesi viehättävämmäksi, jne. Kun pystyt eläytymään fiilikseen, miltä tuntuu olla tuon kilomäärän kevyempi niin jaksat tehdä asioita tavoitteesi eteen.

#2 Lupaukseen/tavoitteeseen johtavien muutosten pitää olla helppoja

Jos tavoitteesi saavuttaminen vaatii liian suurta eforttia suhteessa aikaisempaan niin tavoitteen saavuttamisesta tulee todennäköisesti vaikeaa jossain vaiheessa. Aseta mieluummin ”liian helppoja” pieniä tekoja ja rutiineja sen sijaan, että haukkaat liian ison palan purtavaksi.

start-small

Helppo rutiini tulee toteutettua myös motivaation ollessa pohjalla. Lähde: jamesclear.com

Esimerkki: ”Haluan aloittaa säännöllisen kuntosaliharjoittelun, joka tukee jaksamista ja painonpudotusta.”

Jos et ole aiemmin käynyt kuntosalilla tai harjoittelusi on ollut epäsäännöllistä, aloita jostain pienestä. Ota ensi tavoitteeksi käydä liikkumassa esimerkiksi kolme kertaa viikossa 45-60min säännöllisesti. Tuon tavoitteen tukemiseksi merkkaat jokaisen viikon sunnuntaina kalenteriisi päivän, kellonajan ja paikan noille kolmelle harjoitukselle tulevalle viikolle. Kun teet tuon niin todennäköisyys onnistumisellesi on tutkitusti huomattavasti suurempi kuin ilman etukäteissuunnittelua.

#3 Lupauksen/tavoitteen pitää olla mitattavissa

Jos et pysty mittaamaan tavoitettasi, miten voit tietää milloin olet tavoitteessasi. Tavoitteen mitattavuus takaa myös sen, että pystyt toteamaan missä tahansa vaiheessa oletko menossa oikeaan suuntaan. Mitattava tavoite toimii myös motivaattorina kun näet konkreettisesti, että olet menossa oikeaan suuntaan.

Lähde: www.haikudeck.com

Lähde: www.haikudeck.com

Esimerkki: ”Haluan saada vedettyä yhden leuan ja tehdä suorin jaloin punnerruksen vuoden 2016 aikana.”

Monella naisella on tavoitteena saada vedettyä leuka tai tehdä puhtaasti suorin jaloin punnerrus/punnerruksia. Tavoitetta voi tukea huomattavasti siten, että alkaa mitata edistymistä. Mittaamisen voit toteuttaa esimerkiksi siten, että jokaisen viikon päätteeksi teet maksimimäärän kuminauha-avusteisia leukoja ja/tai korotetulla tasolla tehtyjä punnerruksia ja laitat tuloksen ylös.

Jos pystyt joka viikko parantamaan tulosta hieman, tiedät että olet menossa oikeaan suuntaan – saat siis koko ajan palautetta kehittymisestäsi ja samalla fokus pysyy tavoitteen saavuttamisessa viikosta toiseen.

ALOITA HETI!

Mikset kirjaisi tavoitteitasi heti ylös tältä istumalta? Voit aloittaa tavoitteen asettamisen pohtimalla esimerkiksi näitä kysymyksiä:

Mitä haluat tehdä viime vuoteen verrattuna toisella tavalla, joka tekee elämästäsi parempaa?

Minkä yhden asian tekeminen saisi elämässäsi aikaan isoimman positiivisen muutoksen?

Mikä on sellainen asia, jonka tekeminen säännölliseksi vaikuttaisi elämääsi positiivisesti tästä päivästä vielä 20 vuoden päästäkin?

Miltä haluat näyttää vuoden 2016 päätteeksi?

Miltä haluat ruokavaliosi ja ruokarytmisi näyttävän vuonna 2016?

Mistä huonoista tavoista ja tottumuksista sinun pitää päästä eroon, jotta pääset tavoitteeseesi 2016?

Kirjoittaja on Fitlandian perustaja.

Jussi instagramissa: @jupekki

Päivitetty viimeksi 28.12.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *