Olisiko aika muuttaa liikkumistasi?

Liikkuminen_muutokset_fitlandia

Jos huomaat näitä merkkejä omassa liikkumisessasi, voi olla oikea aika muuttaa asioita ja kokeilla jotain uutta:

1. Olet vähän väliä loukkaantuneena

Jos kärsit alituisesti erilaisista fyysisistä vaivoista ja olet vähän väliä sairaana, on syytä tarkastella omaa liikkumista kriittisesti. Liikuntavammat ovat hyvin usein merkki liian kovasta rasituksesta, levon/palautumisen puutteellisuudesta tai vääristä suoritustekniikoista. Jos olet joutunut loukkaantumis- tai sairastumiskierteeseen, on hyvä konsultoida liikunta-alan asiantuntijaa ja käydä tarkasti läpi, mistä ikävä kierre voisi johtua.

2. Kehitystä ei tapahdu

Jos liikuntasi on säännöllistä ja nousujohteista ja annat kehollesi erilaisia ärsykkeitä liikunnan muodossa, kehitystä pitäisi tapahtua. Jos olet polkenut pitkään paikallaan ns. tasannevaiheessa, on hyvä miettiä liikkumistapojen muuttamista ja uudenlaisten ärsykkeiden antamista keholle. Samalla tavalla junnaaminen ei todennäköisesti tuota vastaisuudessakaan kehitystä.

Liikuntavammat

3. Olet koko ajan väsynyt

Liikkumisen tarkoitus on tuoda lisäenergiaa arkeen eikä tehdä sinusta väsynyttä kuin hetkellisesti. Jos tunnet itsesi suurimman osan ajasta väsyneeksi, vedät itsesi treeneissä todennäköisesti liian koville. Kovia ja rasittavia treenejä on hyvä sisällyttää viikkoon, mutta niistä palautumiseen ei tulisi mennä yhtä lepopäivää pidempään.

4. Teet joka kerta vain niitä asioita, jotka ovat helppoja

Jos teet treenejä aina sillä mentaliteetilla, että kaiken mitä teet tulee olla helppoa, on ehkä aika haastaa itseä toisella tavalla. Kevyet ja palauttavat treenit tulisivat kuulua jokaisen viikkoon, mutta kehityksen kannalta olisi hyvä tehdä myös sellaista, joka haastaa kysymään ”pystynkö siihen?”.

5. Lähes kaikki muut asiat menevät liikkumisen edelle

Jos jäisit mieluummin kotiin järjestelemään kaappeja kuin lähtisit treenaamaan niin silloin et ole todennäköisesti löytänyt sitä omaa ”juttuasi” tai treenimenetelmissäsi on jotain pielessä. Tällaisessa tilanteessa kokeile uusia lajeja, vaihda kuntokeskusta, lähde kaverin kanssa liikkumaan, liity treeniryhmään ja kokeile kaikenlaista muuta, mitä olet tähän saakka tehnyt. Kaikista tärkein asia on löytää se oma paras ja mieluisin tapa liikkua – se löytyy takuulla kun kokeilee eri vaihtoehtoja!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 21.10.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (3)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Virve

    Alituiset loukkaantumiset voivat olla merkki myös vääränlaisesta ravinnosta. Esim. kotimaiset viljat ja maitotuotteet eivät sovi kaikille.

    Vastaa
  • Tuija

    ^komppaan virveä. Kesti vuosia ymmärtää, mistä alituinen turvotus ja vatsavaivst johtuivat. Olen ollut ja olen edellen aktiiviliikkuja -》 – onnea on ollut matkassa, ei liikuntavammoja. Yli vuosi sitten siirryin gluteeniton ja laktoositon ravintoon. Jätin ravinnosta viljat, pastat, turhat hiilarit. Kyllä kannatti, edelleenkin olen joutunut jättämään vaivoja aiheuttavia ruoka-aineita. Olo paran ja turvotus jäi. Edelleenkään en suosi valmisateroita niiden valtavien lisäaineiden vuoksi. Syön 5 krt päivässä ja pyrin pitämään ateriavälit max. 3-4 tuntia. Syön vähän, mutta terveellisesti. Suosin luomua mutta jos tarjolla on lähiruokaa tartun siihen. Lihansyöntikin on vähäistä, mutta vielä enole vegaanilainen.

    Vastaa
  • Virve

    Itselläni samanlainentie, kuin Tujalla eli ensin sairastetaan ja sitten hoksataan jotain olennaista: flunssaa, astmaa ja allergiaa, kunnes jätin kotimaiset viljat ja olen terve.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *