Ortopedin vinkit jalka-analyysiin ja juoksukenkien ostoon

shutterstock_80760736

Oikeanlaisella juoksukengän valinnalla ja jalka-analyysillä voidaan usein välttää ikävät rasitusvammat, joista iso osa juoksuharrastajista kärsii jossain vaiheessa. Itse olen käynyt jalkapolilla hakemassa oppia jalkojeni tutkimiseen, ja samalla kyselin asiaan vihkiytyneen ortopedin mietteitä muun muassa juoksukengän valintaan liittyvistä asioista. Tässäpä siis Fitlandian lukijoille pieni tietopaketti aiheesta, olkaapas hyvät:

Ennen ennen kenkien ostoa tulisi olla selvillä jalan ryhdistä (lattajalka/kaarijalka) ja toiminnasta (normaali askellus/ylipronaatio/alipronaatio). Jalan toiminta täytyy tutkia aina dynaamisesti, eli on seurattava kävelyä ja juoksua esim. juoksumatolla. Seisontatesti jollakin laitteella urheilukaupassa ei anna tarvittavaa tietoa. Kävelysyklissä voi olla virheitä, jotka altistavat rasitusvammoille. Normaalissa askelluksessa kantaiskun jälkeen tulee pronaatio ja sen jälkeen supinaatio. Alipronatoija siirtää painon kantaiskun jälkeen jalkaterän ulkosyrjälle, kun taas ylipronatoijalla pronaatiovaihe pitkittyy.

Pronaatio

Sääri- ja reisiluiden linjaus vaikuttaa kävelytyyliin. Länsimainen ihanne jalkaterät suoraan eteenpäin -kävelystä on toisille fysiologinen eli luontainen, toisille haitallinen. Jalkaterän perustutkimukseen kuuluukin lonkkien ja sääriluiden linjausten tutkiminen. Pohjekireyden aiheuttama ylemmän nilkkanivelen liikerajoitus altistaa poikkeavalle jalkaterän rasitukselle. Normaalissa kävelyssä tarvitaan yli 90 asteen passiivinen nilkan koukistus. Mikäli juoksijalla on jalkaterän hankalia kipuja, jalkapöydänluiden rasitusmurtumia tai selittämättömiä polvi-, lonkka- tai alaselän kipuja, voi syy löytyä ponnistus- tai askellushäiriöstä tai pohjekireydestä.

Lyhyesti sanottuna askelsyklissä kantaiskun jälkeen painon tulee siirtyä ukkovarpaan tyveen kohdalle päkiään ja vasta sitten päkiän ulommille säteille. Känsittymät ukkovarpaan kärkijäsenen sisäsyrjällä, 2.-3. varpaiden tyven alla päkiässä tai jalkaterän ulkosyrjällä ovat merkkinä ponnistushäiriöstä. Pitkään jatkuneessa tilanteessa voidaan todeta myös vasaravarpaat, ja joillakin vaivasenluu-virheasento tai kipua ukkovarpaan tyvinivelessä.

Perussääntö juoksukengän valinnassa on se, että hyvin harva tarvitsee pronaatiotuetun kengän. Useimmille siitä on päin vastoin haittaa. Turvallisinta on siis valita neutraali juoksukenkä. Pohjallisista ei ole hyötyä, ja alipronatoijalle niistä on pikemminkin haittaa. Ponnistusvaiheessa jalalle tuleva kuorma on suurempi kuin mitä mikään pohjallinen voi kantaa. Ponnistushäiriöisessä jalassa on pikemminkin kehitettävä jalan aktiivista toimintaa. Asfalttijuoksussa hyvät vaimennukset ovat tarpeen. Paljasjalkajuoksu voi olla ongelma ponnistushäiriöiselle tai pohjekireydestä kärsivälle.

Jokaisen juoksijan tulee huolehtia pohjevenyttelyistä. Venyttely tulee tehdä niin, ettei rasitusta tai vääntöä tule etujalalle. Seinää vasten tai esim. portaissa väännöt ovat huonoja. Venytys ei mene tehokkaasti oikeaan paikkaan ja on haitallinen ylemmälle ja alemmalle nilkkanivelelle. Turvallisen ja tehokkaan pohjevenytyksen ohjeet löytyvät täältä. Ponnistushäiriöisille löytyy ohjeet peroneus longus-jänteen harjoittamiseksi.

Jalkaterän biomekaniikkaan vihkiytyneitä fysioterapeutteja löytynee jokaisesta suuresta kaupungista. Liikuntaklinikoilta saa varmasti apua askelluksen tutkimiseen ja juoksukengän valintaan. Pitkittyneestä kipuilusta tai rasitusmurtumasta kärsivän juoksijan kannattaisi hakeutua jalkaterään perehtyneen ortopedin vastaanotolle!

Artikkelia varten on haastateltu Oulun yliopistollisessa sairaalassa työskentelevää Ortopedian erikoislääkäriä.

Päivitetty viimeksi 26.09.2015

Artikkelin kuva otettu täältä.

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *