Ota liikuntavammoista kaikki irti!

Urheiluvammat_fitlandia

Liikkuvalle ihmiselle sattuu ja tapahtuu ja varmasti suurin osa meistä paljon liikkuvista joutuu ennemmin tai myöhemmin jonkin liikuntavamman/-vaivan kiusaamaksi. Jos vaiva pääsee yllättämään, ei kannata vaipua epätoivoon, vaan tilanne täytyy nähdä mahdollisuutena tulla fiksummaksi ja paremmaksi liikkujaksi!

Myönnetään, edellä mainittu saattaa kuullostaa ensialkuun oudolta ajatustavalta – varsinkin jos olet parhaillaan niin sanotusti ”telakalla” jonkin vaivan takia. Mielestäni pahinta, mitä loukkaantumisen alaisuudessa voi tehdä, on se, että antaa vamman latistaa kaiken tekemisen tai käyttää sitä tekosyynä liikkumattomuudelle. Kun vamman akuuttivaihe on mennyt ohi niin täyslepo on harvoin enää oikea lääke vaivaan.

Liikuntavammojen-ehkäisy-1024x375

Itselläni on ollut paljon erilaisia vaivoja, joista lähes kaikista niistä olen oppinut paljon asioita. Nykyisin, jos jokin vaiva yllättää, mietin aktiivisesti sitä, että mistä tämä vaiva kertoo ja mitä voin siitä oppia. Tässä lyhyt listaus siitä, mitä olen oppinut omista pienistä vaivoistani – ehkä saatat saada näistä vinkkejä itsellesi:

Selkävaivat = Kannustanut vahvistamaan syviä vatsalihaksia monipuolisesti sekä lisäämään selän voimaa monipuolisilla tavoilla –> ei vaivoja nykyisin

Olkapäävaivat = Olkapäävaivat ovat yleisiä, koska olkanivel on moneen suuntaan liikkuva pallonivel. Liikkuvuuden hintana tulee myös suuri riski loukkaantumisille. Olen pienien olkapäävaivojen kautta oppinut paljon hartian alueen anatomiasta sekä hallinnasta erilaisissa lihaskuntoliikkeissä. Lisäksi olen oppinut paljon erilaisia kiertäjäkalvosimia (olkanivelen ympärillä olevia lihaksia) vahvistavia tekniikoita, joita teen nykyisin säännöllisesti ennaltaehkäisevänä harjoitteluna –> ei vaivoja nykyisin

Jalkavaivat = Kannustaneet etsimään itselle sopivat juoksukengät ja kiinnittämään huomiota lihashuoltoon entistä paremmin. Juoksussa rasittuvien lihasten foam roller -tekniikat ja spesifit venytykset ovat tulleet enemmän kuin tutuksi ja lihashuolto osaksi päivittäistä rutiinia –> ei jalkavaivoja nykyisin

tumblr_ndsh3gdQaf1s5yiako1_1280

http://saywharadio.com/

Erilaiset loukkaantumiset ja vaivat ovat siis tehneet minusta huomattavasti monipuolisemman liikkujan! Jos olisin jäänyt surkuttelemaan vaivojani ja pelkästään odottanut, että ne menevät ohi niin todennäköisesti vaivat olisivat myöhemmin toistuneet, koska niiden alkuperäistä syytä ei olisi poistettu. Pyri siis ottamaan liikuntavaivoista ja -vammoista kaikki irti ja ota ne kehityshaasteena omaan liikkumiseesi! ;)

Kirjoittaja Jussi Pesola on Fitlandian perustajajäsen, valmentaja ja intohimoinen liikkuja. 

Päivitetty viimeksi 10.08.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *