Säären lihasaitio-oireyhtymä – penikkatauti

Penikkatauti eli säären lihasaitio-oireyhtymä on useimmin pitkänmatkan juoksijoille tuttu rasitusvamma. Kipu paikantuu säären sisäsyrjälle ja on usein niin kova, että harrastus joudutaan laittamaan hetkeksi tauolle. Lepo auttaa kipuun, mutta penikkataudista päästään usein eroon lopullisesti vasta, kun sen syyhyn puututaan.

Penikkataudin aiheuttajat

Penikkataudin taustalla on yleensä kasvanut rasitus yhdistettynä vääränlaiseen kuormitukseen. Treenimääriä on usein nostettu liian nopeasti, juoksutekniikassa voi olla puutteita tai jalkineet voivat olla vääränlaiset. Kova tai kalteva juoksualusta lisäävät kuormitusta ja edesauttavat penikkataudin syntyä ärsyttämällä säären sisäsyrjän rakenteita ja lihasten kiinnittymiskohtia luuhun.

Penikkataudin syntymekanismeja ajatellaan olevan useampia. Rasituksen seurauksena säären lihakset kasvavat kookkaimmiksi kuin niitä ympäröivät peitinkalvot. Liikuntasuorituksen aikana lihakset turpoavat kiihtyneen verenkierron ansiosta, jolloin paine lihasaitiossa kasvaa ja verenkierto häiriintyy, mikä aiheuttaa kipua. Penikkataudin taustalla voi myös olla jänteiden ja luukalvon ärsytystila liiallisen rasituksen seurauksena.

Aluksi penikkatauti tuntuu vain lihassuorituksen jälkeen. Levon jälkeen sääret ovat kivuttomat, sillä jännittymättöminä niille on tilaa lihasaitiossa. Myöhemmin kipua alkaa tuntua myös rasituksen aikana, ja tilanteen pahentuessa oireyhtymä aiheuttaa jo lepokipua. Yleensä penikkataudin oireet kehittyvät hiljalleen säännöllisesti treenattaessa, mutta ne voivat alkaa myös äkillisesti kovan rasituksen seurauksena.

Tunnistaminen

Penikkataudin tyypillisin oire on säären etu- ja sisäsivuilla tuntuva kipu, joka saattaa pahentua nilkkaa ojennettaessa. Varpaiden tunto saattaa heikentyä. Tärkeää on erottaa penikkatauti rasitusmurtumasta. Yleensä kuvantamistutkimuksia ei tarvita taudin toteamiseksi, mutta pitkittyneissä tapauksissa saatetaan tarvita magneettikuvausta.

Äkillisesti syntyneet, todella kovat kiputilat kannattaa aina tarkistuttaa lääkärillä, erityisesti jos niitä on edeltänyt vamma. Vaikeissa ja kroonistuneissa tapauksissa voidaan harkita leikkaushoitoa, jolloin ahdas lihasaitio avataan.

Hoito

Penikkatautia hoidetaan levolla ja tulehduskipulääkkeillä ja –voiteilla. Tärkeintä on hetkeksi lopettaa kipua aiheuttava urheilulaji – useimmiten juoksu – ja korvata se korvaavilla lajeilla, kuten pyöräilyllä ja/tai vesijuoksulla. Liikuntaa ei siis tarvitse lopettaa kokonaan! Kun oireilu alkaa rauhoittua, voi alkaa palata asteittain juoksuharrastuksen pariin.

Hieronta, kevyt venyttely ja lihasten ravistelu voivat auttaa penikkataudista toipuvia lihaksia. Tasapainolaudan avulla voimistelu parantaa säären lihasten keskinäistä tasapainoa, mutta harjoittelua ei kannata aloittaa kaikista kivuliaimmassa vaiheessa.

Suun kautta otetuilla tulehduskipulääkkeillä ja iholle levitettävillä kipugeeleillä voi lievittää pahinta kipua ja vähentää tulehdusreaktiota, mutta varo käyttämästä liikaa suun kautta otettavia lääkkeitä, sillä niiden ylenpalttinen käyttö lisää mahahaavan riskiä. Vatsansuojalääke on tarpeen, jos tulehduskipulääkkeiden käyttö on miltei päivittäistä! Kipulääkkeiden avulla ei myöskään pidä pyrkiä jatkamaan urheilua.

Penikkataudin hoidossa on tärkeintä pyrkiä löytämään syy sille, miksi rasitusvamma on ylipäätään päässyt kehittymään. Omaa harjoittelua ja suoritustekniikoita tulee tarkastella kriittisesti: onko määrää nostettu liian nopeasti? Entä onko tekniikassa jotain pielessä, vai ovatko alku- ja loppulämmittelyt päässeet unohtumaan? Kova juoksualusta altistaa vammoille, joten voi olla järkevää pyrkiä välttämään sitä jatkossa.

Penikkataudin oireiden ilmaantuessa kannattaa kipua aiheuttava urheilu lopettaa heti ja hakeutua hoitoon mahdollisimman pian!

 —

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (4)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • marja lindström

    Huomenta!…istuin 8-vuotta pyörätuolissa,sairastan perinnöllistä osteoporoosia,luustoni on heikko laatuista,tarvittavat vitamiinit,pakolliset kipulääkkeet on käytössä,olen myös diabeetikko,joten ruokavalio on kunnossa…olen nyt vajaan vuoden kävellyt kepeillä kunnon kohottamisen aloitin alkuvuodesta,liikun säännöllisesti joskus varmaan tahti on liian kovaa,menen melkein päivittäin 13-21km…syksyllä siis kohta lisään sali-treenin.Ennen näitä sairauksia mulla kramppaili jalat jopa niin että lihakset jumitti ja oli kipeet monta päivää sama nyt(syön mangesiumia 4kpl/pvä…joskus enemmän(muutaman kerran luu murtuma krampin tullessa).Penikkataudista en tiedä mutta mitä tämä on?kramppailu ja oikea reisilihas menee rasituksessa ”jumiin,klimppiin”ja on kipeä…juu kyllä kyllä unohdan alku jumpan joskus.Huomasin apteekissa mangesium suihkeen,suihkautetaan lihakseen suoraan,olisko apua?Ostin kunnollisia tossuja ja muita urkka-vaatteita(sellaisiakin missä lihakset ja muukin kroppa pysyy lämpimänä)…mukavaa tiistai päivää!

    Vastaa
  • Sanna+Malinen

    Moikka,

    aika sisukas kyllä olet, kun liikut osteoporoosistasi huolimatta! Vaikea sanoa, että mistä tuo kramppailu johtuu. Oletko tehnyt alkuverryttelyt ennen salitreeniä? Entä miten juot ennen urheilusuoritusta? Voihan tuota magnesium-suihketta kokeilla, tuskinpa siitä ainakaan haittaa on!

    Vastaa
  • Tuulia

    Minulla nilkan etuosa kipeytyy aivan tavallisessa kävelyssä ja päivittäisessä oleilussa. Luulen kyseessä olevan penikkatauti tms, juurikin nilkan venytys lisää kipua tai toisaalta venytys tuntuu hyvältä. Voisiko vääränlaiset kengätkin saada tuon aikaan tai väärät asennot..

    Vastaa
  • anna

    Hei. Kärsin edellistalven penikkataudista. Kävin hieronnassa ja lpg-hoidoissa, söin myös tulehduskipulääkekuureja. Lpg-hoidosta sain hiukan apua, mutten kokonaan päässyt kivuista. Pitkä lepo/ selkeä rasituksen vähentäminen poisti oireilun. Mielestäni penikkatautiin on kolme syytä, johon jokaisen oireista kärsivän olisi kiinnitettävä huomiota, liiaallinen rasitus, väärä tekniikka, pohjelihasten huono kunto. Eli antakaa aikaa parantua ja kun aloitatte uudestaan kovan harjoittelun, laittakaa pohkeet ja tekniikka (askel, alusta ja kenkä) kuntoon.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *