Penkkitekniikkaa

Tässä muutama vinkki penkkipunneruksen tekniikkaan:

– Jalkojen asento voi olla monenlainen, mutta pidä peppu penkillä. Jalat voi laittaa vähän takaviistoon, jolloin niiden avulla ei pysty helposti ponnistamaan lisäapua eikä ole ongelmaa takamuksen nousemisen kanssa. Myöskin kaari selän alla pysyy hyvin.

– Selkää ei pidä vetää ylikaarelle. Vedä lavat alas ja yhteen ja nosta rinta ylös. Näin saa puristuksen paremmin rintaan. Jos teet selkä täysin alhaalla penkissä, luultavasti seuraavana päivänä etuolkapäät ovat kipeämmät kuin itse rintalihakset.

– Ote on kohtuu leveä. Yksi tapa on laittaa nimettömät tangon sileän merkin kohdalle. On tosin hyvä käyttää muitakin oteleveyksiä välissä. Mitä kapeampi ote, sitä enemmän tuntuma on ojentajilla.

– Älä laita yläasennossa käsiä ihan ylisuoriksi, mutta kuitenkin ”suoran näköiseksi”. Alhaalla ei tule pysäyttää, mutta tangon olisi hyvä osua rintaan. Pyri välttämään pompautusta rinnalla.

Penkkipunnerrus_1

Penkkipunnerrus_2

– Tanko osuu rintalihaksen alaosaan alhaalla ja nostovaiheessa liikerata on suoraan ylöspäin – ei alaviistoon eikä kasvojen päälle.

Näissä esimerkkikuvissa liike on tehty pelkällä tangolla, eikä tekniikkaa näe parhaalla mahdollisella tavalla. Jos olet vielä epävarma tekniikastasi, kysy salilla osaavalta henkilöltä neuvoa!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

 

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *