Pikavinkit terveelliseen keittiöön

Pikavinkit terveelliseen keittiöön

Mitä jokaisesta keittiöstä tulisi löytyä terveellisen arkiruuan tekemiseksi? Tässäpä viisi pikavinkkiä ostoslistan pohjaksi!

1. Runsaasti vihreää ja hedelmiä. Nappaa vihannesosastolta mukaan tummanvihreitä salaatteja (esimerkiksi pinaattia tai romainea), porkkanoita ja mahdollisuuksien mukaan kotimaisia (luomu)vihanneksia. Myös täydet varastot sipulia ja valkosipulia auttavat ruuanlaitossa. Lado ostoskoriin lempihedelmiäsi, joista voit loihtia terveellisen välipalan. Suosi lähiruokaa, äläkä unohda kauppaan kotimaisia marjoja, mikäli niitä on saatavilla!

2. Terveellisiä ja täyttäviä täysjyväviljoja. Vaihda valkea riisi ja pasta arkiruuissasi tummempaan, täysjyväversioon. Kokeile myös quinoaa, bulguria ja täysjyväcouscousta!

proteiinipitoinen_ruokavalio_fitlandia

3. Terveellinen proteiininlähde. Valitse lihatiskiltä mukaasi tuoretta kalaa, luomukanaa tai -kalkkunaa sekä nappaa kärryysi munia, tofua tai papuja. Säästä punainen liha vaikkapa viikonlopun herkutteluhetkiin jokapäiväisen käytön sijasta!

4. Rasvat. Pyri käyttämään nestemäisiä rasvoja aina, kun mahdollista. Hyviä valintoja on muun muassa rypsi –tai oliiviöljy. Älä unohda avokadoja tai pähkinöitä hyvien rasvojen lähteenä!

5. Mausteita ja kuivamuonaa. Täytä kaapit pitkään säilyvillä tuotteilla, joilla saat helposti makua arkiruokaasi. Tomaattisose, erilaiset mausteet, kuivatut yrtit ja marjat sekä pähkinät helpottavat kiireistä kokkia, jos kaupassakäynti on jäänyt väliin.

Fitlandia.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 24.4.2015

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *