Piristystä juoksulenkkeihin

Pitkässä juoksussa liian samanlaiset ja rutiininomaiset lenkit eivät enää kehitä eivätkä usein myöskään innosta. Tällöin täytyy käyttää luovuutta ja keksi keinoja, joilla harjoitteluun saa uutta potkua ja vaihtelevuutta. Tässä käyttökelpoisia vinkkejä, joilla saat uutta intoa ja lisämaustetta päivittäiseen lenkkeilyysi!

1. Hanki itsellesi lenkkikaveri 

Jos lenkille lähtö alkaa tuntua vaikealta tai jätät jopa lenkkejä väliin lähtövaikeuksien vuoksi, kokeile hankkia lenkkeilyseuraa. Vanha totuus on se, että kun lenkki on etukäteen sovittu, ei sitä kehtaa kovin helposti perua, jolloin juoksemaan tulee lähdettyä helpommin ja useammin. Lenkkiseura piristää myös motivoitunutta juoksijaa, ja aika kuluu kuin siivillä, kun on joku jonka kanssa rupatella! Ja tuleepa samalla lyötyä kaksi kärpästä yhdellä kertaa: ajan ollessa arkisin kortilla ei mitenkään ehdi sekä näkemään ystäviä että urheilemaan, mutta yhteislenkillä hoituu molemmat!

2. Tee erilaisia harjoituksia

Yleensä ”normi lenkillä” tarkoitetaan kevyttä ja koko matkan tasavauhtista juoksua. Näihin tavallisiin lenkkeihin saa vaihtelua luonnollisesti vaihtelemalla lenkin kestoa sekä kehittämällä lenkille jonkinlaisen idean tai teeman. Lenkin ideana voi olla vaikkapa alkuverryttelyn jälkeen otettavat nopeat ja lyhyet spurtit tai pidemmät vedot, joiden välissä on lyhyet palautukset.

Jos juokset hyvin lyhyen lenkin (noin puolisen tuntia), se voi olla alusta loppuun saakka kovavauhtinen. Loikat ja hyppelyt piristävät ja parantavat lihasten vireyttä. Lenkin loppuun voi myös ottaa reippaan 200-300 metrin loppukirin! Joskus on myös hyvä juosta oikein pitkä ja hidas lenkki, jolloin ainakin pidemmät vedot kannattaa jättää väliin. Muista myös, että yhdessä harjoituksessa kannattaa keskittyä parantamaan yhtä tai kahta ominaisuutta!

3. Vaihtele lenkkireittejäsi

Kyllästymisen iskiessä reitin vaihtaminen piristää kummasti!

4. Kuuntele kehoasi

Vaikka olisitkin suunnitellut lenkkisi etukäteen, pyri joustavuuteen sen toteuttamisessa. Kuulostele kroppasi virettä alkuverryttelyn aikana ja muuta lenkkisi teemaa tarvittaessa: jumittuneilla tai kipeillä jaloilla on turha juosta kovavauhtista lenkkiä eikä uupuneena kannata juosta pitkää harjoitusta. Jos lenkkeily tai ajatus lenkkeilystä tuntuu oudon vastenmieliseltä, sekin voi olla viesti ylirasittuneesta kehosta. Pidä silloin lepopäivä tai treenaa jotain ihan muuta!

Lähde: http://motivateyourselfeachandeveryday.tumblr.com/

Lähde: http://motivateyourselfeachandeveryday.tumblr.com/

5. Ota mukaasi musiikkia

Erityisesti nopeatempoiset biisit antavat usein piristystä lenkkiin. Lataa soittimeesi adrenaliinia nostattavaa musiikkia niin askel nousee rivakammin!

6. Hanki sykemittari

Jos harrastat juoksua jokseenkin säännöllisesti, sykemittari on hyvä hankinta. Sykkeitä seuraamalla saa pidettyä lenkillä halutun rasitustason ja vetojen juokseminen on helpompaa, kun voi katsoa, että syke pysyy riittävän korkealla ja vastaavasti laskee riittävän alas palautusjaksoilla. Harjoituksen tiedot (maksimisyke, kalorinkulutus jne.) voi tarkistaa mittarista lenkin jälkeen.

7. Pidä harjoituspäiväkirjaa

Harjoituspäiväkirjan avulla näet konkreettisesti sen, mitä olet tehnyt. Täyttyvät sarakkeet ilahduttavat ja motivoivat treenaamaan lisää! Lisäksi näet, minkä tyyppisiä harjoituksia ja treeniviikkoja olet viime aikoina tehnyt, jolloin tulevien harjoitusten suunnittelu muuttuu mielekkäämmäksi.

8. Tavoite

Jos kehitys tuntuu tyssäävän ja motivaatio on täysin hukassa, jonkinlaisen tavoitteen ottaminen voi piristää harjoittelua. Osallistu vaikkapa kympin kisaan tai puolimaratonille, tai ota tavoitteeksi Cooper -suorituksen parantaminen. Monet aloittavat juoksun jokin tavoite mielessään, mutta itse olen sitä mieltä, että aivan yhtä hyvä asia on aloittaa juoksuharrastus ilman tavoitteita ja totutella kroppaa ja mieltä rauhassa uuteen harrastukseen. Tärkeintä on, että juokseminen tuottaa iloa eikä ole pelkkää tavoitteen perässä juoksemista.:)

Millä tavalla sinä piristät juoksulenkkejäsi?:)

Päivitetty viimeksi 21.4.2015

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *