Proteiinit, hiilihydraatit ja painonpudotus

Millainen ruokavalio on hyvä painonpudotukseen? Tähän kysymykseen on olemassa vastauksia lähes loputtomasti, mutta yksi vaihtoehto on noudattaa runsaasti proteiinia ja vähän hiilihydraatteja sisältävää ruokavaliota.

Harvard School of Public Healthin artikkelin mukaan runsaasti proteiinia sisältävällä, vähähiilihydraattisella ruokavaliolla voi mahdollisesti pudottaa painoa nopeammin kuin vähärasvaisella korkeahiilihydraattisella ruokavaliolla ainakin lyhyellä aikavälillä.

Tähän päätelmään he ovat päätyneet, koska:

1) Kana, punainen liha, kala, pavut ja muut paljon proteiinia sisältävät ruoka-aineet siirtyvät hitaammin mahalaukusta suoleen. Hitaampi ruuan siirtyminen mahalaukusta pitää paremmin kylläisenä ja siten nälkä ei yllätä niin nopeasti.

2) Proteiinin vaikutus verensokerin tasoon on kohtuullinen eikä proteiinipitoinen ateria heittele verensokeriarvoja jyrkästi samalla tavalla kuin ns. nopeiden hiilihydraattien kuten vaalean leivän syöminen.

3) Keho käyttää enemmän energiaa proteiinien pilkkomiseen kuin rasvan tai hiilihydraattien pilkkomiseen.

4) Korkeampi proteiinin saanti ravinnosta näyttäisi tutkitusti ylläpitävän paremmin lihasmassaa painonpudotuksen aikana, mikä vaikuttaa energiankulutukseen positiivisesti.

Runsaasti proteiineja ja vähän hiilihydraatteja sisältävää ruokavaliota noudattaessa tulisi proteiini saada mahdollisimman hyvistä proteiinin lähteistä (kala, kana, pavut, yms.). Punaisen lihan käyttöä kannattaa rajoittaa ja prosessoidun lihan (makkarat, yms.) käyttöä tulisi välttää.

Jos liikkuu paljon korkealla intensiteetillä, ei vähähiilihydraattinen ruokavalio ole suositeltava vaihtoehto. Paljon liikkuvalle hiilihydraattien saanti on tärkeää, jotta elimistön glukogeenivarastot täydentyvät ja elimistö palautuu liikunnasta.

 

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 20.07.2015

Jutun alkuperäinen lähde: hsph.edu

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *