Pyöräily kuntoilumuotona

Pyöräily on erinomainen kuntoilumuoto varsinkin kesäaikaan, kun tiet eivät ole liukkaita. Verattuna moniin muihin kuntoilumuotoihin – kuten esimerkiksi juoksuun – pyöräilyn etuihin kuuluu se, että myös suhteellisen huonossa kunnossa olevat tai esimerkiksi melko vaikeastikin ylipainoiset henkilöt voivat kuntoilla pyöräilemällä. Pyöräily on iskuttomana liikuntamuotona nivelystävällinen laji eikä siinä juoksun tapaan tarvitse ns. kannatella koko painoaan jalkojen päällä. Näin esimerkiksi ylipainoiselle henkilölle pyöräily voi olla helpoin tapa aloittaa liikunta ja painonpudotus.

Nivelystävällisenä lajina pyöräily on myös hyvä korvaavana lajina monen muun liikuntamuodon harrastajille. Esimerkiksi loukkaantumisherkät juoksijat ovat ottaneet yhä enenevissä määrin pyöräilyä osaksi harjoitteluunsa ja vaikkapa hiihtäjät harjoittelevat paljon kesällä pyöräilemällä. Pyöräilyn avulla on helppo tehdä pitkiä harjoituksia, kuormittamatta kroppaa yhtä kovasti kuin vaikkapa juoksemalla samoja tuntimääriä. Erityisesti peruskestävyysharjoittelua on helppo tehdä pyöräilemällä.

Pyöräily on myös kuntoilumuotona helposti yhdistettävissä esimerkiksi työmatkojen kulkemiseen. Työmatkat, jotka ovat liian pitkiä päivittäin käveltäväksi tai juostavaksi, ovat usein otollisia pyöräiltäviksi. Kun työmatkat hyötyliikkuu edes muutamana päivänä viikossa, on kiireisimmänkin ihmisen arjessa taas yksi (teko)syy vähemmän olla liikkumatta. Oikeilla varusteilla työmatkapyöräilyä voi harrastaa ympäri vuoden ja näin säästää myös huomattavia summia rahaa verrattuna työmatkojen kulkemiseen esimerkiksi omalla autolla.

Pyöräilyn monista hyödyistä huolimatta sen harrastaminen ainoana kuntoilumuotona ei ole suositeltavaa. Erityisesti naisille olisi tärkeää harrastaa myös sellaista liikuntaa, jossa kroppa saa iskutuskuormitusta. Pyöräilyn ohella olisi siis hyvä tehdä välillä esimerkiksi juoksulenkkejä tai harrastaa liikuntaa, jossa tulee erilaisia hyppyjä ja nopeita jalkojen päällä tehtäviä liikkeitä. Kuten liikunnan parissa yleensäkin, liika yksipuolisuus on pahasta ja liiallisuuksiin vietynä myös pyöräily saattaa aiheuttaa rasitusvammoja.

Onko sinulla kysyttävää pyöräilyharrastuksen aloittamisesta tai muusta pyöräilyyn liittyvästä asiasta? Heitä kysymys kommenttiboksiin niin fitlandian mentorit auttavat parhaan tietämyksensä mukaan!

Muokattu viimeksi 1.5.2013

Terhi Martikainen

Terhi Martikainen

Kirjoittaja on triathlonisti, moninkertainen pyöräilyn SM-mitalisti ja urheilukaupan ammattilainen.

Kommentit (7)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Daniela

    Olen aloittanut pyöräilyn vuosi sitten kun hankin itselleni kunnon pyörän. Pyörä on siis naisten maastopyörä. Soäiiko maastopyörä myös asfaltille vai onko siinä otettava huomioon jotain seikkoja? Kuinka korkea pyörän pitäisi olla, kun pituutta itselleni löytyy n.167cm? Kiitos!

    Vastaa
    • fitlandia

      Hei! Mukava kuulla, että olet aloittanut pyöräilyharrastuksen! Maastopyörä on tietysti hieman raskas maantieajoon johtuen renkaista ja pyörän rakenteesta, mutta kyllä silläkin voi samalla tavalla matkaa taittaa.:) Sopivaa pyörän kokoa on tässä aika mahdoton sanoa, koska runkokoot ja -mallit vaihtelevat merkeittäin. Mukavaa pyöräkesää ja -kevättä sinulle! :)

      /Jussi Fitlandia

      Vastaa
  • Mia

    Hei!

    Alotin pari viikkoa sitten pyöräilyn töihin. Matka on 7,5km ja päivässä menee aikaa kun poljen töihin ja takaisin niin yhteensä se noin 60min. Haluaisin jotain muuta liikuntaa tähän mukaan ja olen miettinyt sopiiko millainen kuntosaliohjelma tähän kylkeen ja monesti viikossa? En ole ihan rapakunnossa, mutta kunto kuitenkin vähän ehtinyt kohentua kevään mittaan. :)

    Vastaa
    • Terhi Martikainen

      Moi Mia!
      Mitään yleispätevää ohjetta on vaikea antaa, mutta alkuun pääset salitreenissä varmasti helpoiten tekemällä esim. 2-3 kertaa viikossa salitreenin, jossa käyt kaikki isoimmat lihasryhmät läpi. Näin liikuntakerratkaan eivät pomppaa heti moninkertaiseksi nykyiseen verrattuna.
      Kurkkaa esim. tästä artikkelista vinkkejä salitreenin aloitukseen: http://www.fitlandia.fi/kuntosaliharjoittelun-aloittaminen/

      Vastaa
  • Johanna

    Käyn salilla ja pyöräilen alkulämmöksi aina 10-20 minuuttia ja sen jälkeen hakkaan säkkiä toiset saman verran ja teen lihaskuntoa yms. Kannattaako harrastaa tämän lisäksi muutakin kuin uintia ja pitkän matkan kävelylenkkejä?

    Vastaa
    • Terhi Martikainen

      Hei Johanna!
      Sinulla näyttäisi olevan jo mukavan monipuolinen liikuntakattaus kasassa, joka sisältää sekä kestävyys- että voimaharjoittelua. Et tosin kerro enempää liikuntataustasi tai viikottaisista liikuntakerroistasi, joten kysymykseesi on aika vaikea vastata. Jos vain paikkasi kestävät, voisit halutesassi lisätä lajivalikoimaan myös naisille tärkeitä ”tärähdyksiä” aiheuttavia lajeja, kuten juoksua tai jumppia. Tästä tosin Fitlandian muut mentorit (kuten lääkäri-Sannat) olisivat varmastikin parempia antamaan ohjeita :)

      Vastaa
  • Simo Hannula

    Reilusti ylipainoa, eli noin 40kg, kunto nollassa(oikeesti lenkkareita solmiessa jo tulee hiki) ja pyörä tuli hankittua avuksi juurikin siksi, että ei käy nivelien päällei(pari kertaa aloittanut ”juoksemisella” ja polvet kipeytyi). Mikä olisi järkevä tapa aloittaa pyöräily, että ei heti lopahtaisi innostus, itse ajattelin 5km lenkkiä viidesti viikossa ja kahtena päivänä reipasta kävelyä, sama matka. Ja miten pian kannattaa lisätä matkaa, kunto varmasti nousee viikossa jo huimasti:)

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *