Ruutu voi viedä terveytesi!

Otsikko on aika provosoiva, mutta kun ottaa huomioon, että suomalaiset istuvat television edessä keskimäärin 3 tuntia päivässä(!) (lähde: Finnpanel) niin ehkä pieni herätys on tarpeen. TV:n katselulla on toki oma rentouttava vaikutuksensa, mutta terveyden kannalta television katselulla on todettu olevan paljon epäedullisia vaikutuksia:

  • Lihavuuden riski kasvaa 23% ja diabeteksen riski 14% jokaista kahta television katsomiseen käytettyä tuntia kohti huolimatta iästä, tupakoinnista, alkoholinkulutuksesta ja kuntoliikunnasta. (lähde 1)
  • Jokainen päivittäin televisionkatseluun käytetty tunti lisää pitkällä aikavälillä ennenaikaisen kuoleman riskiä 11% ja sydänsairauksista johtuvan kuoleman riskiä 18% huolimatta iästä, sukupuolesta, vyötärönympäryksestä ja vapaa-ajan liikunnasta.  (lähde 1)
  • Verrattuna alle 2 tuntia päivässä televisiota katsoviin, yli neljä tuntia päivässä TV:tä katsovilla on 46% kasvanut kaikista syistä ja 80% kasvanut sydänsairauksista johtuva kuoleman riski huolimatta mm. iästä, sukupuolesta, tupakoinnista, syömisen terveellisyydestä, vyötärönympäryksestä, vapaa-ajan liikunnasta ja muista terveysriskeistä. (lähde 1)
  • Television katselun on todettu lisäävän tyytymättömyyttä noin 5 % jokaista katsottua tuntia kohden ja erään tutkimuksen mukaan television epärealistiset maailmankuvat voisivat vähentää tyytyväisyyttä elämään jopa 50%. (lähde 2,3)

Isoksi osaksi nämä epäedulliset vaikutukset johtuvat istumisesta ja siitä, että television katselun aikana napostellaan eikä tehdä edes niitä pieniä kotiaskareita, joissa lihakset olisivat edes vähän käytössä. Tutkimuksia tulkitessa täytyy ottaa myös huomioon paljon televisiota katsovien muut elämäntavat. (lähde 1). Uskoipa tutkimustuloksia tai ei, kannattaa vaihtoehtoisille televisionkatselutavoille antaa mahdollisuus.

Miten sitten tehdä TV:n katselusta hyödyllistä terveyden kannalta – kokeile näitä:

  • Venyttele samalla kun katsot televisiota. Harvalla tulee venyteltyä perusteellisia venytyksiä kovin usein jos ollenkaan. Ensi kerralla kun asetut katsomaan lempiohjelmaasi, älä istukaan sohvalle vaan asetu lattialle ja tee perusteelliset venyttelyt varpaista päähän.
  • Foam-rullaus. Ehkä vielä helpompaa kuin venyttely television ääressä. Saat hieronnan sen sijaan että olisit jumittanut itsesi sohvalla istuessa.
  • Tasapainolautailu. Tässäkin erinomainen idea tv:n katselun lomaan. Jos edes joka toinen tai kolmas kerta tasapainoilisit tv:n ääressä niin ajattele miten hyvä tasapaino sinulla olisi!

Kokeile tv:n edessä sohvalla istumisen sijaan näitä aktiivisia vaihtoehtoja jo tänään! ;)

Päivitetty viimeksi 01.02.2014

Lähteet:

1) Arto Pesola: Luomuliikunnan vallankumous – sohvan pohjalta taisteluvoittoon

2) Wu, P. 1998. Goal Structures of Materialists vs. Non-Materialists. Ph.D. dissertation, University of Michigan, Ann Arbor.

3) Jeffres, Leo W., and Jean Dobos. ”Separating people’s satisfaction with life and public perceptions of the quality of life in the environment.” Social Indicators Research 34.2 (1995)

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *