Säilytä treenimotivaatiosi!

Valitettavan monilla liikkujilla kesäloman jälkeinen treeni-innostus alkaa huomaamatta hiipua kohti syksyistä loka- ja marraskuuta hyvin startanneen alun jälkeen. Miten hyvän treenimotivaation saa sitten säilytettyä pysyvämmin – tässä vinkkejä!

1. Mieti motivaation lähteitäsi liikkumiselle

Mieti mitkä ovat sinun liikuntamotivaatiosi lähteitä ja/tai tavoitteita. Onko se liikkumisen jälkeen se kokonaisvaltainen loistava fiilis, hyvännäköinen vartalo, ajatusten tuulettaminen, tms. Kun löydät motivaatiosi lähteen, voit hyödyntää sitä treenimotivaation kääntyessä laskuun. Kun keskityt siihen, mikä sai sinut liikkeelle aiemmin niin todennäköisemmin saat itsesi taas liikkeelle. Jos et ole miettinyt, miksi liikut, on helpompaa vain huomata lipsahtaneensa inaktiivisemman elämäntyylin pariin.

tumblr_m15gkq7V5L1r9jj69o1_500

2. Kirjaa motivaatiokaudet paperille

Edelliseen liittyen, kirjaa korkean ja matalan motivaation jaksot paperille. Piirrä esimerkiksi yhtä vuotta kuvaava jana paperille ja merkitse siihen, milloin sinulla on ollut korkea motivaatio ja milloin matala. Mieti sitten syitä, elämäntilanteita, asenteita, yms., jotka ovat vaikuttaneet tuohon motivaatioon. Kun hoksaat taustalla olleita asioita, voit puuttua ja vaikuttaa niihin, kun treenimotivaatio alkaa hiipua.

Liikuntamotivaatio_fitlandia

3. Vähennä, älä lopeta kokonaan

Monet aloittavat treenit kovalla höyryllä ja innostuksella ja sen seurauksena väsymys saattaa iskeä kuukauden sisällä aloittamisesta. On aika suuri muutos, jos viikottaiset liikuntakerrat pompsahtavat nollasta viiteen, ja on sanomattakin selvää, ettei tuollaista tahtia voi jaksaa kovin kauaa. Pidä tällaisessa tilanteessa suosiolla lyhyt tauko ja jatka sitten treenejä hieman maltillisemmin. Tee kuitenkin itsellesi lupaus, että käyt esimerkiksi 3 kertaa viikossa liikkumassa ja merkkaa liikuntapäivät ylös, jotta liikkumaan tulee varmasti lähdettyä!

4. Aseta tavoitteet

Tavoitteiden asettamisesta puhutaan paljon, mutta harva oikeasti alkaa tuumasta toimeen, kirjaa tavoitteet ylös ja alkaa toimimaan. Tavoitteet on paras tehdä silloin kun innostus on ylimmillään, koska motivaation jo laskeuduttua voi olla vaikeaa alkaa miettiä uusia innostavia tavoitteita. Jos et keksi muuta tavoitetta niin yksi hyvä on treenimotivaation säilyttäminen tai sen uudestaan löytäminen!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 30.09.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *