Selitysajatukset sivuun ja liikkeelle!

Positiivinen_ajattelu_positiivisuus_fitlandia

Kuinka moni tuntemistasi ihmisistä haluaisi syödä terveellisemmin ja liikkua enemmän? Haluaisitko itse?

Kuulen itse valmennuksien parissa usein näitä ”toiveita”, mutta monestikaan muutosta ei kuitenkaan tapahdu – miksi näin? Olen huomannut, että yksi syy ovat selitykset/ajatukset, joista yleisimpiä ovat: ”ei ole tarpeeksi aikaa tänään/tällä viikolla/tässä kuussa”, ”olen liian väsynyt” tai ”liikunta ei kiinnosta/innosta”.

Jokainen meistä kohtaa näitä selityksiä eli ei kannata huolestua siitä. Hyvä puoli on myöskin se, että nämä selitykset ovat vain mielessäsi olevia ajatuksia, jotka eivät kontrolloi käyttäytymistäsi. Kuin usein olet esimerkiksi ajatellut, että ”en voi tehdä tätä” ja sitten olet kuitenkin tehnyt sen? Voit myös kokeilla ajatella tässä ja nyt, että ”suljen tietokoneen, suljen tietokoneen” Kun toistat tätä ajatusta niin pidä tietokone avoinna ja jatka jutun lukemista.

Kuva: http://covered-with-mist.tumblr.com/

Kuva: http://covered-with-mist.tumblr.com/

Ajatusten kohdalla on hyvä muistaa, että mitä enemmän sulaudut ajatukseen sitä enemmän sillä on vaikutusta käyttäytymiseesi. Jos et pidä ajatuksia tosiasioina tai käskyinä, joita on pakko totella niin ne eivät saa sinusta kontrollia.

Jos palataan yhteen yleisimmistä selityksistä: ”en voi lähteä liikkumaan, koska olen niin väsynyt”. Voiko väsymys estää sinua fyysisesti liikkumasta? Ei voi. On aivan normaalia tuntea väsymystä työpäivän jälkeen eikä se estä sinua liikkumasta – ajatuksesi yrittää sen tehdä. Selityksillä yritämme oikeuttaa itsellemme sen, mitä teemme tai emme tee. Kiire ja väsymys ovat helppoja selityksiä itselle ja muille, vaikka totuus on, että kaikelle tärkeälle riittää aina aikaa ja väsymys on usein vain mielessämme.

Ensi kerralla, kun joudut tilanteeseen, jossa ”selitysajatukset” yrittävät estää sinua lähtemästä liikkumaan, tiedosta tilanne. Sen sijaan, että uskot ajatusta, totea itsellesi: ”Minulla on AJATUS, että en jaksa lähteä/en ehdi lähteä”. Kun olet todennyt tämän, siirrä ajatuksesi siihen, miten hyvä olosi on liikkumisen jälkeen ja ennen kaikkea siihen, miten se edistää terveyttäsi.

Sellaista ihmistä en ole vielä tavannut, jolle terveys ei olisi tärkeä asia. Ajatuksemme saa valitettavasti sen monesti unohtumaan ja meidät toimimaan omia arvojamme vastaan. Sen vuoksi – siirretään selitysajatukset sivuun ja lähdetään liikkumaan!

Kirjoittaja on Fitlandian toinen perustaja, valmentaja ja intohimoinen liikkuja.

Päivitetty viimeksi 26.08.2015

Juttuun inspiroi kirja: Onnellisuusansa – Russ Harris (suom. Arto Pietikäinen)

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *