Selkäkivut ihmisten riesana

Lähes jokainen ihminen kärsii jossain elämän vaiheessa selkäkivusta. Tyypillisin selän kipualue on alaselkä. On normaalia, että alaselkä on joskus kipeä, koska syitä alaselän kipeytymiseen on todella monia. Selkäkipu voi yllättää minkä ikäisenä tahansa, mutta tyypillisin ikä selkäkivun lisääntymiseen on vanhuusikä.

Nykypäivänä nuorten ja keski-ikäisten selkäkivut ovat lisääntyneet hurjan paljon. Syynä nuorten selkäkipuihin on usein ylipaino, liikkumattomuus, tupakointi ja yksipuolinen ruokavalio, huono ryhti, heikko lihaskunto tai epäsuhta kehon etupuolen ja takapuolten lihasten voimassa. Myös masennuksella ja pitkäaikaisella alakuloisuudella on todettu olevan yhteyttä alaselän kipujen kanssa. Toki selkäkipu voi yllättää hyväkuntoisen ja urheilevankin normaalipainoisen henkilön.

Vuonna 2012 selkävaivat aiheuttivat Suomessa yli 330 000 sairauslomapäivää, jotka maksoivat yrityksille ja yhteiskunnalle lähes 120 miljoonaa euroa.

Lähde: Terveystalo

Työskennellessäni kaksi vuotta fysiatrian poliklinikalla todella tajusin, miten yleinen oire alaselän kipu oikeasti on. Selän kipu piinaa useasti myös 20–35-vuotiaita nuoria, joiden luulisi olevan elämänsä kunnossa. Tämä on ikä, jolloin pitäisi olla mahdollisimman hyvässä työkunnossa, koska tähän ikään työn tekeminen kuuluu erittäin isona osana elämää.

Mitkä ovat sitten niitä keinoja, joilla alaselän kipua voidaan ennalta ehkäistä?

* Säännöllinen monipuolinen liikkuminen ja siihen kannustaminen

* Lihaskunnon vahvistaminen niin, että myös kehon takaosan lihakset vahvistuvat (koska ihmiset istuvat nykyään paljon, kehon etupuolen lihakset ovat kireät ja takapuolen lihakset heikot. Esimerkiksi selkälihakset, pakaralihakset ja takareiden lihakset ovat usein heikot. Usein jumpissa vahvistetaan enemmän vatsalihaksia ja esim. pyöräily ilman lukkopolkimia ottaa huomattavan paljon enemmän etureiden lihaksiin.)

* Hyvän hengitystekniikan opetteleminen

* Hyvän ryhdin opetteleminen

(Ryhti vaikuttaa mm. hengittämiseen, alaselän ja niskan kuormittumiseen, tasapainoon, keskivartalon lihastuen löytämiseen)

* Hyvän kävelytavan opetteleminen (Suurin osa ihmisistä ei oikeasti tiedä, miten oikeaoppisesti pitäisi kävellä!?)

* Hyvän istuma-asennon löytäminen, ergonomia! (Apua, missä asennoissa nykypäivänä nuoret istuu tietokoneilla!)

* Selän liikkuvuuden ylläpitäminen säännöllisen harjoittelun avulla (hyviä lajeja: pilates, jooga)

* Keskivartalon syvien lihasten löytäminen ja niiden vahvistaminen (Pidin vasta kehonhallintatuntia ryhmälle, jonka kävijät olivat säännöllisiä kuntosalilla kävijöitä. Yksikään ei uskaltanut sanoa, että olisi osannut paikallistaa omat syvät vatsa- ja selkälihakset. Kuulin jopa kommentin: ”Ai, onko meillä syvät selkälihaksetkin, olen aina vain kuullut syvistä vatsalihaksista)

* Lihashuolto, hieronta ja omatoiminen venyttely

* Terveellinen, monipuolinen ruokavalio

* TUPAKOIMATTOMUUS! (Moni tupakoiva ihminen ei ajattele, kuinka paljon tupakka vaikuttaa verenkiertoon ja tätä kautta välilevyjen aineenvaihduntaan. TUPAKKA ROMUTTAA VÄLILEVYT!!)

* Seksin harrastaminen (Rentoutuminen ja hyvän olon hormonit vähentävät huomattavasti kipua. Lisäksi seksi vahvistaa lantionpohjan lihaksia, keskivartalon syviä lihaksia ja lisää verenkiertoa. Sekä parantaa selän liikkuvuutta ja pitää kropan muutenkin notkeana;)

* Hyvä laadukas uni ja selkää kuormittamaton nukkumisasento

 * Tanssi! (maailman paras keino saada hyvä olo, selkään liikkuvuutta, kehoon voimaa ja hyvän olon endorfiineja. Sopii tietty vain niille, jotka tanssista tykkäävät)

Tässäpä olisi jo monta teemaa, joihin voi keskittyä. Moni ihminen ei tiedä, kuinka hengittää, kävellä ja istua oikein. Usein ryhtikin haetaan niin, että alaselkä kuormittuu. Ei näistä asioista ja elämästä saa tehdä liian hankalaa – jokainen tablaa tyylillään, mutta jos uhrataan hieman aikaa ja vaivaa yllämainittujen asioiden toteuttamiseen, niin selkäkipuja voitaisiin ehkäistä ja hyvin monen suomalaisen elämänlaatu paranisi!

Fitlandiasta löydät muiden erinomaisten terveysvinkkien ohella vinkkejä selkälihasten ja keskivartalon vahvistamiseen. Selkäkipujen ehkäisyn voit aloittaa esimerkiksi ottamalla rutiiniksisi tämän selkäjumpan.

Oletko sinä kärsinyt selkävaivoista (kuten yli 80% suomalaisista on)? Kerro meille ja muille fitlandian lukijoille miten olet päässyt niistä eroon!

Muokattu viimeksi 6.11.2015

Riina Kukkonen

Riina Kukkonen, Fysteri

Kirjoittaja on uintimaajoukkueen fysioterapeutti, koulutettu aikuisten ja lasten uimaopettaja sekä uintivalmentaja.

Kommentit (1)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Tarja Halli

    Olen nyt kärsinyt alaselän kivusta n.kaksi viikkoa. Aamulla en tahdo päästä ylös sängystä. Kova kipu on juuri pakaroiden yläpuolella. Jos istun pitempään aina sama juttu liikkeelle lähtö vaikeaa ja myös jonkinlainen särky kuuluu asiaan. Tämä kaikki vaikuttaa myös liikkeelle lähtöön sekä kävelyyn. Mistä on kysymys? Haluaisin vastausta tälle.

    Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *