Steffi: Motivaationlähteeni läpi aikojen

Treenimotivaation_lähteet_steffit

Saimme Fitlandiaan erityisen vieraskirjoittajan – kovaa treenaamista, puhdasta ravintoa, maalaisjärkeä ja tasapainon tavoittelua edustavan – fitness-bloggaajan ja CrossFit-urheilijan Stefanie Hagelstamin. Steffi kertoo tässä jutussa oman treenimotivaationsa kehittymisestä vuosien varrella.

Motivaationlähteeni läpi aikojen

Tässä kirjoituksessa mietin hieman tavoitteita treenaamisessa ja kerron omia henkilökohtaisia tapojani ylläpitää treenimotivaatiota. Välillä myös minä kärsin motivaation puutteesta, salille meno on haastavaa ja syitä liikuntaan ei löydy.

Aloitetaan omasta tarinastani: Tulin n. 3 vuotta sitten ihanasta reppureissusta Australiasta, jossa olin eräänlaisella “itsetutkiskelureissulla”. Reissun aikana nautin elämästä, liikuin ja söin melko säännöllisesti, mutta söin enemmän kuin kulutin ja painoni pääsi nousemaan.

Olin Australiassa hieman yli puoli vuotta ja takaisin tullessani halusin laihtua, treenimotivaationi oli korkealla. Olin kuitenkin aikaisemminkin yrittänyt laihtua pari kiloa, mahdollisesti onnistunut siinä, mutta paino oli tullut takaisin lyhyessä ajassa. Nykyään tiedän miksi – söin liian vähän kulutukseeni nähden ja treenasin liikaa. Olen ajan kanssa oppinut, että tämä toimii vain hetkellisesti. Dieetit, kuurit ja liian radikaaliset elämäntapamuutokset kestävät vain hetken, ja voivat ottaa henkisesti erittäin koville.

7P4A4905

Hankin elämääni jotain uutta, henkilön joka voisi auttaa minua tavoitteessani. Onnekseni eteeni sattui astumaan erittäin pätevä Personal Trainer, kuka edelleen on osa urheilullista elämääni. Hankin itselleni työkalun, joka voisi ylläpitää motivaatiotani urheilussa, jos itse epäröin onnistumistani. Halusin laihtua 5-10kg.

Alussa minua motivoi PT:n tapaamiset ja kova treeni, jonka tuloksena seurasi aina hyvä olo. Uskoin yhteiseen tekemiseemme ja en uskaltanut luisua treeneistä, vaikka jännäilin tapaamisia aina.

Ei kestänyt montaa viikkoa, kun aloin huomaamaan tuloksia peilistä. Hyvin nopeasti huomasin, että kova treeni tuottaa oikeasti tulosta. Yhtenä tavoitteena oli laihtuminen, ja luonnollisesti halusin myös näyttää ulkoisesti paremmalta. Halusin olla tyytyväinen peilikuvaani ja käyttää mukavia vaatteita. Hetken päästä ainoa motivaationlähde ei ollutkaan “pakolliset PT –tapaamiset” vaan myös se, että näin konkreettisia tuloksia peilikuvassani. Painoani en halunnut tietää. Ymmärsin, että vaakalukemakin laskee, mutta PTni sai pitää huolen siitä.

7P4A9551

Hauskaa on myös se, että yksi ensimmäisistä motivaation lähteistä oli yksi poika. Yksi poika, johon olin ollut pitkään ihastunut ja jonka edessä halusin näyttää hyvältä, kun seuraavan kerran törmäisimme jossain sattumalta. Tämä motivaationlähde toimi hetkellisesti, mutta pian tilalle tuli uusia motivaationlähteitä.

Elämäntapamuutoksissa on kyse uusien tapojen oppimisesta niin, että niistä tulee osa elämää. Aloittaminen on usein vaikeaa ja ylläpitokin saattaa olla haastavaa. Elämäntapamuutos ei tapahdu hetkessä, vaan jatkuvilla muutoksilla päivittäisessä käyttäytymisessä. Lenkit ja salitreeni olivat osa elämääni ja hetken päästä aloinkin huomaamaan, että minä oikeasti nautin urheilusta. Minä nautin lenkkeilystä myös lenkin aikana, enkä vain jälkeenpäin. Urheilusta tuli omaa aikaani, terapeuttista, ja se sai minut jatkamaan treeniä. Minulla oli uusia motivaationlähteitä treenissä ja taas uusia syitä jatkaa urheilua. Sain fyysisten tuloksien ohella henkisiä muutoksia aikaan ja voinkin sanoa, että elämänlaatuni parantui. Jos minulla oli huono fiilis, lähdin lenkille. Treenasin myös hyvään oloon – auringonpaiste, musiikkia korvissa ja liikunta saattoi joskus olla parasta mitä tiesin. Tämä tunne ei ole kadonnut vieläkään.

WINTER WAR 253

Copyright YLE / Kia Svaetichin

Tutuistuin PT:ni kanssa CrossFit –tyyliseen treeniin alusta asti. En aluksi vain tiennyt, että kovat treenimme olivat CrossFitistä inspiroituja. Nyt tiedän sen erittäin hyvin ja olen kiitollinen saamastani valmennuksesta. CrossFit on nykyään suuri osaa elämääni ja yksi suurimpia motivaationlähteitäni tänä päivänä. Salituloksien ja tyypillisten CrossFit –treenituloksien parantaminen inspiroi jatkamaan.

Tällä hetkellä, vuosia myöhemmin, osa motivaationlähteistäni ovat erilaiset kuin ennen. Suurin tavoitteeni urheilussa toteutui viikko sitten, kun kilpailin Winter War –kisoissa ja olin Suomen 26:s kovakuntoisin nainen. Seuraava tavoitteeni on päästä samoihin kisoihin vuoden päästä, jolloin haluan olla top12-joukossa. Tällä hetkellä motivaationlähteeni ovat siis kisaaminen, tuloksien parantaminen ja henkinen hyvinvointi.

Mitä tästä kaikesta voi päätellä? Kävin läpi omia motivaationlähteitä kolmen vuoden ajan ja näen kuinka ne ovat muuttuneet – luonnollisesti, ei pakonomaisesti. On siis ihan sama miksi ihminen haluaa aloittaa elämäntapamuutoksen, tavoite voi olla mikä vain – kunhan se on oma. Jos tavoite ei ole oma, se ei luultavasti kestä pitkään. Tavoitteen ollessa selvä ja henkilökohtainen, voidaan saavuttaa mitä vain. Minähän olin alussa vain se tyttö, joka halusi näyttää hyvältä yhden pojan takia.

Stefanie Hagelstam

www.steffit.com

Kuvat: Sandra

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (5)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *