Suomalaisten ruokailutottumukset

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Finravinto-tutkimukset ovat vuodesta 1982 lähtien seuranneet suomalaisen aikuisväestön ruoankäyttöä ja ravinnonsaantia. Ravintotutkimus toteutettiin osana kansallista FINRISKI-tutkimusta, joka viiden vuoden välein selvittää kroonisten tautien riskitekijöitä ja niiden muutoksia. Finravinto-tutkimus on laaja (~1000 ravintohaastattelua) ja siten se antaa suhteellisen luotettavan kuvan suomalaisten ruokatottumuksista.

Kokosimme tähän poimintoja tuosta tuloksesta (ja kommentoimme niitä):

Suomalainen työikäinen aikuinen syö keskimäärin kuusi kertaa päivässä. (Ruokailukerta tarkoitti ateriaa, juomaa tai välipalaa.)  + Säännöllisyys plussaa, tuo kuusi kertaa ei tosin kerro kovin paljoa, jos juomatkin lasketaan ateriaksi.

Viljavalmisteet, ravintorasvat, liharuoat ja maitovalmisteet kuuluivat lähes jokaisen ruokavalioon. + Monipuolista, hyvä me! 

Kasviksia tai juureksia käytti keskimäärin 80 % miehistä ja 95 % naisista. + Tosi hyvät prosentit väestötasolla!

Naisten ruokavalioon sisältyi keskimäärin vähän yli 400 g kasviksia, juureksia, palkokasviksia, hedelmiä, marjoja tai mehuja päivässä, miesten ruokavalioon hieman vähemmän. + Pientä skarppausta, varsinkin miehet ;)

Elintarvikeluokittain tarkasteltuna 65-74-vuotiaat söivät enemmän puuroa, pullaa ja munkkeja kuin 25-64-vuotiaat, jotka puolestaan söivät enemmän jogurttia, kovia juustoja ja makeisia. Erikoinen fakta :D

Sekä miesten että naisten ruokavalioon sisältyi keskimäärin riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita. + Hyvä me! 

D-vitamiinin saanti oli lisääntynyt ja pääasialliset ruokalähteet olivat kala, ravintorasvat ja maitovalmisteet. + Hyvä hyvä! 

Rasvan osuus energiasta oli työikäisillä miehillä ja naisilla 36 %. Tyydyttyneiden rasvahappojen osuus oli työikäisillä 14 % ja ikääntyvillä 13 % energiasta. Suomalaisten ruokavalio sisälsi enemmän rasvaa ja tyydyttyneitä rasvahappoja kuin viisi vuotta aiemmin. – Rasvojen saannin suositus on 25-35% päivittäisestä energiasta, josta enintään 1/3 tyydyttyneitä, eli tässä on vielä skarppaamista!

Hiilihydraattien osuus energiasta oli 42 % työikäisillä miehillä ja 44 % naisilla. Sokerin saanti pysyi ennallaan, mutta kuidun saanti oli pienentynyt.  Lisää kuitua pitäisi saada!

Suolan saanti oli lisääntynyt ja on melko kaukana suositeltavasta.  Kiinnitetäänpä huomiota suolan saantiin!

 

Alkuperäisen tutkimuksen pääset lukemaan pdf-tiedostona täältä.

 

Tunnistatko itsesi tätä tutkimusta vastaavaksi ”suomalaiseksi ruokailijaksi”?:)

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *