Tee nämä 3 asiaa ennen jokaista treeniäsi!

1. Syö (60-90 minuuttia) ennen treeniä

Tarvitset energiaa, jotta jaksat treenata. Tyhjillä energiavarastoilla, verensokeri alhaalla tehty treeni ei todennäköisesti vie sinua eteenpäin, kun et jaksa tehdä harjoitusta kunnolla eikä myöskään varmasti tee liikuntahetkestäsi kovinkaan nautinnollista.

Ennen treeniä ei kannata syödä kuitenkaan mitään raskasta tai hitaasti sulavaa ruokaa (rasvaista, kuitupitoista, lihaa, yms.), vaan on parempi suosia esimerkiksi hedelmiä, jugurttia, leipää, tms. Jos et muuta keksi ja kiire yllättää niin juo vaikka maitokaakao – siitä saat sekä hiilihydraatteja että proteiineja!

2. Alkuverryttele

Parhaan ja turvallisimman treenivaikutuksen saat, kun maltat tehdä hyvät alkuverryttelyt ennen treeniäsi. Varaa lämmittelylle aikaa 10-15 minuuttia ja sisällytä siihen aerobista liikuntaa (kävely, juoksu, pyöräily, soutu, tms.) sekä liikkuvuutta edistäviä elementtejä. Lämmittelyllä on tarkoitus nostaa kehon ydinlämpötilaa ja valmistaa lihaksia ja hengitys- ja verenkiertoelimistöä kovempaan rasitukseen.

3. Tee harjoitusspesifinen lämmittely 

Yleisen alkuverryttelyn lisäksi tulisi tehdä aina myös harjoitusspesifinen lämmittely. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi lihaskuntoharjoittelussa tehdään ennen lopullisia sarjapainoja 1-3 sarjaa kuormilla, jotka ovat noin 40-70% siitä maksimaalisesta painosta, jonka jaksat nostaa yhden kerran. Jos aikomuksenasi on tehdä esimerkiksi jalkakyykkyä 3×6-8 toistoa 50 kilolla yhden noston maksimipainosi ollessa 65kg, voit tehdä harjoitusspesifisenä lämmittelynä esimerkiksi 25kgx8, 35kgx6, 45kgx4.

Harjoitusspesifinen lämmittely tehdään aina lajinomaisesti eli voimaharjoittelussa tehdään voimaharjoitteluliikkeitä ja juoksuharjoitusta ennen tehdään juoksuspesifisiä lämmittelyliikkeitä, jne.

Kiinnittämällä huomiota näihin kolmeen asiaan ennen jokaista treeniäsi, saat varmasti enemmän irti harjoituksesta ja vältyt todennäköisemmin loukkaantumisilta ja lihasten kipeytymiseltä. Mitä kovempi treeni sinulla on edessäsi, sitä enemmän nämä kolme asiaa korostuvat!

Tsemppiä treeneihin!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 17.02.2015

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *