Tee-se-itse -kuntosaliohjelma

Internet on pullollaan erilaisia valmiita kuntosaliohjelmia. Myös Fitlandiasta löytyy Sanna Ketosen räätälöimä aloittelijoille suunnattu kaksijakoinen (keho jaettu liikkeiden suhteen kahteen: kädet/jalat) ohjelma. Jos kuitenkin haluaa räätälöidä omien mieltymystensä mukaan itselleen ohjelman, on kuntosaliharjoittelu.fi oiva paikka ohjelman koostamiseen.*

Kyseisen sivuston liikepankin alta löytyy eri lihasryhmille pääliikkeitä, apuliikkeitä ja eristäviä liikkeitä. Aloittelevan treenaajan ei kannata lähteä ahnehtimaan liikkeiden määrällä, vaan liikkeiden joukosta kannattaa valita sellaiset, jotka varmasti hallitsee. Liikkeiden vaativuutta on havainnollistettu tähdillä ja vähemmän saliharjoitteluun perehtyneen onkin hyvä pysytellä 1 ja 2 tähden liikkeissä ainakin aluksi ja siirtyä sitten vaativimpiin.

Yksinkertaista ja toimivaa

Toimiva ohjelma on yleensä yksinkertainen. Valitse n. 6-10 liikettä koko kropalle, tee kutakin liikettä 8-12 toistoa, ja tee ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa – sillä pääsee loistavasti eteenpäin. Yksijakoisessa, eli koko kropan yhdessä treenissä käsittävässä, ohjelmassa kannattaa suosia moninivelliikkeitä (yleensä ”pääliikkeet”-kategoriassa), joissa kuormitetaan useita lihasryhmiä yhdellä kertaa.

Ensimmäinen treenikerta kannattaa aloittaa hieman varovaisemmin, jotta ei vedä itseä kerralla solmuun, mutta totuttautumisen jälkeen joka viikko olisi hyvä pystyä lisäämään joko hieman painoa tai muutama toistomäärä edelliseen viikkoon verrattuna. Laita siis aina harjoituspäiväkirjaan ylös, millä painoilla ja toistoilla olet kunkin liikkeen edellisellä kerralla tehnyt. Viimeistään parin kuukauden ohjelman säännöllisen noudattamisen jälkeen on sitten jo hyvä muutella liikkeitä, jotta kroppa saa uutta ärsykettä.

Tämän monimutkaisempaa ohjelman koonnin ei tarvitse olla – sitten vain salille työstämään niitä tuloksia!;)

Piditkö jutusta, tykkää alla!;)

(*Fitlandia ei ole yhteistyössä kyseisen sivuston kanssa eikä tämä artikkeli ole maksettu mainos)

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *