Tekniikka lihaskuntoharjoittelussa

Kaikissa treeneissä on tärkeintä tehdä liikkeet oikealla tekniikalla. Nämä tietenkin vaihtelee sen mukaan, mikä treenin tavoite on (voima, nopeus, lihaskasvu, kestävyys…), mutta siksi treeni pitääkin tehdä tavoitteisiin sopivalla tekniikalla. Itselläni tavoitteet ovat luonnollisesti lajini vuoksi täysin lihaskasvussa. Voima kehittyy tietysti siinä samassa, mutta pääpointti on saada lihasta kasvamaan oikeisiin paikkoihin.

Käytännössä treeneissäni on 8-12 toiston sarjoja, 2 kovaa sarjaa sekä lämmittelyt jokaista liikettä kohti. Treenistä riippuen aloitan joko eristävällä tai suoraan isommalla liikkeellä. Esimerkiksi jalkatreeni alkaa etureisien eristävällä, pidemmällä sarjalla, samoin olkapäätreeni. Selässä taas aloitan suoraan ylätaljalla, ja rintatreenin ensimmäinen liike on penkkipunnerrus jalat ilmassa.

Tekniikoissa tärkeää on saada liike tuntumaan oikeassa paikassa. Ei ole niin tärkeää kuinka isolla painolla liikkeen teet, mutta jos haluaa kehittyä niin treeni toisensa jälkeen pitäisi pyrkiä tekemään sama sarja isommalla painolla, mutta yhtä täydellisellä tekniikalla. Ensimmäiset toistot menevät usein hienosti ja kevyesti, mutta sitten pitää alkaa jo oikeasti keskittymään, että saa paketin pysymään kasassa kun rauta painaa. Lopussa 1-2 viimeistä toistoa saavat monesti jo hieman avustusta muulta kropalta, että liikkeen saa loppuun asti. Pieni avustus muulla kropalla ei ole vaarallista kunhan se ei mene liiallisuuksiin. Avustaa voi juuri sen pienen määrän, minkä avulla saa tehtyä liikkeen loppuun saakka. Treenin jälkeen lihaskivut saattavat ovat kovat ja mikäli ne myös tuntuvat juuri siinä lihaksessa mitä on treenannut, voi olla tyytyväinen! Pieni lihasarkuus kuuluu asiaan eikä ole vaarallista.

Itse olen huomannut, että olipa kyseessä melkeinpä mikä tahansa liike, niin rintakehä pitää olla auki, lavat takana tiukasti ja olkapäät paikoillaan. Tämä toteutuu aika harvalla treenaajalla ja erityishuomiota siihen pitää kyllä kiinnittääkin. Erityisesti ylätaljassa näkee vaikka minkälaista vetoa, jossa olkapäät ovat edestä melkein yhdessä ja yläselkä pyöreänä. Tai kyykyssä ollaan lysyssä niin ettei selässä ole yhtään kaarta penkkipunnerruksen tekniikasta puhumattakaan.

Oikea tekniikka on lihaskuntoharjoittelussa(kin) kaiken a ja o, joten jos et ole varma liikkeiden tekniikasta niin kysy ihmeessä neuvoa. Salilta löytyy yleensä aina henkilökunnasta osaavia henkilöitä, jotka auttavat mielellään! Näitä asioita ei yleensä opi yrityksen ja erehdyksen kautta itsekseen.

 

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *