Terveellinen syöminen (oikeasti) yksinkertaistettuna

Monipuolinen_ruokavalio_fitlandia

Fitlandiassa haluamme painottaa (vaikka sitten kyllästymiseen saakka) sitä, ettei terveellisen syömisen tarvitse olla monimutkaista. Terveellinen ruoka voi olla myös nautinto – ja niin sen pitääkin olla. Riittää, kun muistat tämän huoneentaulun päivittäisessä syömisessäsi:

Terveellinen_ruokavalio_perusta_fitlandia_edited-1

Oletko samaa mieltä? Yksinkertaisen, terveellisen syömisen sanomaa voit jakaa eteenpäin tykkäämällä tai käyttämällä alta löytyviä jakonappeja! ;)

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (6)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Leena

    Monestakin asiasta, painonhallinnasta ja hyvinvoinnista osataan tehdä hyvinkin monimutkaista. Yksinkertaisuus tässäki asiassa toimii. Eli ei tarvita tiedettä, lukuja, laskeakkaan kuin vain maalaisjärkeä siihen mitä syöt, ja rittää kun katsot, että jokaiselta sektorilta tulee suuhun van sen minkä tarvitsee, ja sitten kuluttaa sen syömisensä,”laiskan ei pidä syömänkään” eli kulutat sen mitä syöt.

    Vastaa
  • Anna

    Tämä on muuten oikein hyvä kiteytys, mutta proteiininlähteiksi voisi mainita jotain muutakin kuin eläinkunnan tuotteita. Itse en eettisistä syistä halua syödä päivittäin lihaa tai edes maitotuotteita ja osa tietysti ei halua samoista syistä syödä niitä koskaan. Mitä proteiinin lähteitä suosittelisitte meille?

    Hyvistä rasvoista sitten taas… miten muut kasviöljyt kuin oliiviöljy?

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Hei! Hyvä pointti, tuohon olisi voinut listata myös jonkun kasvikunnan proteiinin esimerkkinä. En ole ravintoalan asiantuntija, mutta voin siteerata asiantuntijoita luotettavasta lähteestä, kirjasta Liikuntaravitsemus (Borg. ym.):

      Yleistä proteiineista: ”Eläinperäiset elintarvikkeet ovat ylivertaisia proteiininlähteitä, sillä niiden sisältämät proteiinit ovat täydellisiä. Kasviproteiinit ovat pääasiassa epätäydellisiä…. Kasviproteiinitkin ovat hyödyllisiä silloin, kun ne yhdistetään muihin proteiininlähteisiin, jotka täydentävät kasviproteiinien puutteellista aminohappokoostumusta.”

      Kasvikunnan proteiineista: ”Tietyt kasvikunnan ruoka-aineet, kuten palkokasvit, pähkinät ja täysjyvävilja, sisältävät runsaasti proteiinia. Niiden merkitystä proteiininlähteinä pienentää kuitenkin niiden epätäydellinen aminohappokoostumus. Poikkeuksena on soijaproteiini, jonka aminohappokoostumus on hyvä. Varsikin pitkälle jalostettu soijaproteiini-isolaatti on laadultaan tasavertaista eläinproteiinin kanssa.”

      ”Yhdistelemällä toistensa puutteita paikkaavia kasvikunnan ruoka-aineita voidaan puhtaasta kasvisruoastakin saada kaikkia tarvittavia aminohappoja. Esimerkiksi palkokasveissa on niukasti välttämätöntä metioniini-aminohappoa ja viljasta puuttuu välttämätöntä lysiiniä. Syömällä viljaa ja palkokasveja samalla aterialla, saavutetaan kuitenkin aminohappokoostumukseltaan hyvä kokonaisuus.”

      …. ”Liian vähäisen tai huonolaatuisen proteiininsaannin riski pienenee ratkaisevasti, jos kasvisruokavalioon sisällytetään esimerkiksi kananmunia, maitotuotteita tai kalaa.” (Nämä kaikki siis suoraan liikuntaravitsemus-kirjan sivulta 84)

      Rasvat: ”Vaihtelevasti ja monipuolisesti käytettynä: rypsi-, auringonkukka-, maapähkinä-, vehnänalkio- ja pellavansiemenöljy. Hyödyistään huolimatta kalaa, kasvisöljyjä, pähkinöitä, kalaöljyvalmisteita tai muita monityydyttymättömiä rasvahappoja sisältäviä rasvanlähteitä ei kuitenkaan pidä käyttää liioitellusti. Terveellinenkin rasva sisältää yhtä paljon energiaa kuin vähemmän terveellinen.” (Liikuntaravitsemus s.104)

      Toivottavasti nämä siteeraukset vastaavat kysymyksiisi. :)

      Jussi, Fitlandia

      Vastaa
  • A.e.

    Heippa! Voisitteko tehdä artikkelin urheilijalle/ aktiiviliikkujalle tärkeistä mineraaleista ja kivennäisaineista, vitamiineista jne….?
    Itselleni nämä on vähän tntemattomia juttuja, en tällä hetkellä ota mitään aineita suoraan purkista, vaikka ehkä pitäisi. Vielä mahtavampaa olisi jos artikkelissa huomioitaisiin myös ne, jotka eivät syö lihaa.

    Vastaa
    • fitlandia Kirjoittaja

      Hei! Kiitos juttuehdotuksesta! Finravinto-tutkimuksessa, josta oli lyhyt juttukin Fitlandiassa (Otsikolla: ”Suomalaisten ruokailutottumukset”), yhtenä tutkimustuloksena oli, että: ”sekä työikäiset että ikääntyneet saavat ruokavaliostaan pääosin riittävästi vitamiineja ja kivennäisaineita. Ainoastaan raudan ja B-ryhmän vitamiineihin kuuluvan folaatin saanti jää suositeltua niukemmaksi 25 – 64-vuotiailla naisilla.”.

      Jos siis syö monipuolisesti (esimerkiksi tämän artikkelin neuvojen mukaan) niin kaikki mineraalit, kivennäisaineet, vitamiinit, yms. pitäisi kyllä saada. Tutkimuksessa myös kyseenalaistettiin ravintolisien käyttö, koska ilman niitäkin saatiin keskimäärin riittävästi kaikkia edellämainittuja vitamiineja yms.

      Aktiiviliikkujilla voi kyllä olla erityistarve joillekin tietyille kivennäisaineille tms. , joten voisimme hyvinkin kysellä jotain asiantuntijaa selventämään asiaa! :)

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *