Terveellisiä ja maistuvia ruokaideoita

Tervellisiä_ruokia

Usein ihmiset sanovat, että terveellistä ruokaa on vaivalloista ja työlästä tehdä tai että siihen menee todella paljon aikaa. Itse olen kyllä eri mieltä! Terveellisen ruoan valmistaminen on hyvin pitkälti asennekysymys. Terveellistäkin ruokaa voi tehdä suhteellisen pienellä vaivalla ja nopeastikin.

Kvinoa1

Yksi idea on käyttää ruuanlaitossa Quinoaa eli kvinoaa. Se on erittäin proteiinipitoinen, kasvista valmistettu riisin korvike. Keitä kvinoa ja laita sen jälkeen  pannulle kylmäpuristettua kookosöljyä ja sinne kypsymään porkkanaa, kaalia, kesäkurpitsaa, chiliä sekä reilusti valkosipulia ja inkivääriä. Mausta sekoitus harmaalla merisuolalla, mustapippurilla ja yrteillä. Lisää lopuksi sekaan kookoskermaa. Tämä seos on todella maistuvaa yhdessä kvinoan kanssa!

Kvinoa2

Toisessakin ruokaideassa käytetään kvinoaa. Tällaisen ruoka-annoksen voi tehdä hyvin esimerkiksi lenkin jälkeen! Keitä kvinoa ja tee sitten kastike. Laita kastikkeeseen/muhennokseen pähkinöitä, kaalia, porkkanaa, paprikaa, chiliä, inkivääriä ja lopuksi rucolaa. Lisää sekaan aavistus creme fraichea. Mausta harmaalla merisuolalla, tuoreella limemehulla ja sitruunapippurilla. Kiivi koristelee ruoka-annoksen ja antaa vitamiineja.

salaatti

Kolmas idea on aivan loistava salaatti! Keitä täysjyväpastaa ja kaada pasta tällaiseen kastikkeeseen: Sitruuna-oliiviöljyä, hieman etiikkaa, suolaa, chiliä, valkosipulia, (limemehua), pippurisekoitusta.

Pastan ja kastikkeen lisäksi: jäävuorisalaattia, kurkkua, suomalaisia pikkutomaatteja, päärynää, viinirypäleitä ja keitettyä parsakaalia. Lisäksi paista pannulla sekaan pala lohta.

Käytän itse arkiruuassa todella paljon chiliä, valkosipulia, inkivääriä, erilaisia pippureita ja näin kesällä omalla pihalla kasvattamiani yrttejä. Niillä saa helposti makua perusruokaan. Jokainen ruokani sisältää kasviksia, koska ne maistuvat ihanilta, niistä saa väriä lautaselle ja hyvän mielen sekä paljon elimistölle hyödyllisiä ravintoaineita. Kaikilla aterioillani syön myös jotain proteiinia, vaikka lihaa en syökään juurikaan. Inkivääriä voin suositella kaikille – mahtava, ruma pieni kasvi, jota saa yleensä ihan lähikaupasta!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 18.07.2015

Riina Kukkonen

Riina Kukkonen, Fysteri

Kirjoittaja on uintimaajoukkueen fysioterapeutti, koulutettu aikuisten ja lasten uimaopettaja sekä uintivalmentaja.

Kommentit (2)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

  • Riikka

    Moi! Toivoisin hyviä ja terveellisiä ruokavinkkejä myös grilliin, olisi kiva saada jotain vaihtelua myös sinne! =)

    Vastaa
    • fitlandia

      Hei! Kiitos juttuehdotuksesta! Yritämme löytää jonkun grilliruuan asiantuntijan kirjoittamaan jutun aiheesta! =)

      Vastaa

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *