Testaa liikkuvuutesi näillä parilla helpolla liikkeellä

Liikkuvuustesti 1.: Saatko käsivartesi suoraksi korviesi viereen siten, että selkärangassasi säilyy luonnollinen notko? Tietokoneen ja puhelimen kanssa näprätessä etukumarassa asennossa katse ja hartiat ovat usein eteen ja alaspäin, jolloin hartiaseudun liikkuvuus pikku hiljaa heikentyy.

Liikkuvuustesti_hartia_pieni

Kehitä liikkuvuuttasi näin: Jos selviydyit tästä testistä ja sait kätesi kuvan mukaisesti suoraan linjaan ilman että alaselkäsi meni notkolle, voit onnitella itseäsi! Jos puolestaan et saanut käsiäsi liikkumaan pään viereen, ota alla olevat venytykset päivittäiseksi rutiiniksesi niin saat liikkuvuutesi hyvälle tasolle ja vältyt paremmin erilaisilta niska- ja hartiaseudun vaivoilta.

Hartia_venytys_fitlandia

Laita kyynärpääsi tasolle ja paina ylävartaloasi kohti lattiaa. Voit tehdä pientä pumppaavaa liikettä 2-3×30-90s.

Hartian_venytys2_fitlandia

Ota leveä ote kuminauhasta ja vie kätesi taakse niin pitkälle kuin liikkuvuutesi sallii. Voit viedä kätesi alas saakka. Pidä keskivartalo suorassa äläkä päästä selkää notkolle!

Liikkuvuustesti 2.: Pääsetkö kyykkyyn? Kyykkyasentoon pääseminen kertoo paljon paitsi liikkuvuudesta mutta myös alavartalosi lihaskunnon tasosta. Jotta liikkuvuutesi ja lihaskuntosi olisivat hyvällä tasolla, sinun pitäisi päästä kuvan mukaiseen kyykkyasentoon, jossa reitesi ovat kutakuinkin lattian kanssa saman suuntaisesti, paino on koko jalkaterällä ja selkä suorassa. Jos kantapääsi nousevat ilmaan, jalkateräsi painuvat sisäänpäin, selkäsi pyöristyy tai et jaksa kannatella itseäsi kuvan mukaisessa asennossa, lue alta miten voit kehittää kyykkyliikkuvuuttasi ja -voimaasi.

Kyykky_fitlandia Kyykky2_fitlandia_edited-1

Kehitä liikkuvuuttasi näin: Käy kyykkyasentoon ja pyri suoristamaan selkäsi, purista kevyesti alavatsaa sisään ja paina kyynärpäilläsi polvia ulospäin, jotta jalkateräsi eivät painu sisäänpäin. Vietä tällaisessa kyykkyasennossa aikaa päivittäin 30-120s kerrallaan niin huomaat liikkuvuudessasi kehitystä nopeimmillaan jo muutamassa päivässä. Tällä liikkeellä kehität liikkuvuutta monipuolisesti koko alavartalossasi sekä lantion alueella!

Kyykkyvenytys_fitlandia

Liikkuvuustesti 3.: Viimeinen testi on näistä kolmesta kaikista haastavin, sillä sen läpäisemiseksi sinun täytyy olla läpäissyt kaksi aikaisempaa testiä puhtaasti. Tässä testissä sinun tulisi pystyä kyykkäämään siten, että kätesi ovat pääsi päällä. Liike on nimeltään valakyykky. Jos et läpäise tätä testiä niin jatka liikkuvuutesi kehittämistä tässä jutussa esitellyillä harjoitteilla.

Valakyykky_fitlandia Valakyykky2_fitlandia_

Piditkö jutusta? Pysy paremmin ajan tasalla liikkumiseen ja terveyteen liittyvissa asioissa ja tykkää Fitlandiasta facebookissa!

Päivitetty viimeksi 21.2.2016

 

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *