Treeni-ideoita saliruuhkien varalle

Ruuhka_kuntosali_fitlandia

Tammikuussa, kun kuntokeskukset ovat pullollaan innokkaita treenaajia, voi laitteisiin, juoksumatoille ja jumppiin joutua jonottamaan pahimmillaan pitkiäkin aikoja. Saliruuhkia varten on hyvä olla takataskussa erilaisia treenivariaatioita, jotta treeni ei mene täysin hukkaan tai jää tekemättä. Tässäpä ideoita!

Aerobinen kiertoharjoittelu

Valitse kullakin hetkellä vapaana oleva laite, käsipainot tai tanko ja tee liike siten, että jaksat juuri ja juuri tehdä sitä 20 sekuntia. Pidä sen jälkeen 20s tauko, jonka aikana siirryt jo valmiiksi seuraavaan vapaana olevaan laitteeseen/liikkeeseen. Tauon jälkeen aloita uusi 20 sekunnin sarja ja jatka uusiin liikkeisiin. Tällä tavalla saat tehtyä sykettä nostattavan harjoituksen etkä ole riippuvainen tutuista ja turvallisista liikkeistä. Lihakset saavat hyvää ärsykettä uusista liikkeistä ja treenistä voi tulla jopa tehokkaampi kuin olit aluksi suunnitellut. Jatka 20s liikekiertoja esim. 30-45min jaksamisesi mukaan!

Vaihda liikettä

Jos olit alunperin ajatellut tehdä jalkaprässiä, mutta se onkin varattuna – tee jokin muu vastaava liike kuten smith- tai kehonpainokyykky. Lihasryhmien harjoittamiseen löytyy useita eri tapoja, joten ei kannata jumiutua yhteen eikä varsinkaan jättää lihasryhmää treenaamatta, jos se vanha tuttu laite on varattu. On hyvä muistaa, että lihas ei laske painoja tai liikettä vaan rasitusta!

Ruuhkainen_sali_fitlandia

Nappaa kahvakuula

Kahvakuula on erinomainen treeniväline, jolla pystyy tekemään liikkeitä monipuolisesti koko kropalle. Kahvakuulat ovat yleensä aina käytettävissä, vaikka sali olisi kuinka pullollaan treenaajia. Kahvakuulaharjoitteita on youtube ja Internet pullollaan, joten niiden puutteesta treeni ei varmasti jää kiinni. Myös Fitlandian sivulta löytyy Kahvakuulamies Tuomo Kilpeläisen kahvakuulavinkkejä – paina ne mieleesi ja ota käyttöön, kun saliruuhka yllättää!

Tee kehonpainoliikkeitä

Punnerrukset, dipit penkillä, kehonpainokyykky, keskivartaloliikkeet, leuanveto, jne. jne. Oman kropan painolla voi tehdä miltei loputtomasti harjoitteita ja ruuhkaisimmillakin saleilla löytyy varmasti joku tila noiden liikkeiden tekemiselle. Ja mikä on lopulta arkipäivän elämää ajatellen sen parempaa treeniä kuin omalla kehollamme tehty?!? Lisää kehonpainoharjoittelusta voit lukea täältä. Tsekkaa myös tulevana lauantaina 23.1.2016 Helsingissä järjestettävä Fitlandian kehonpainoharjoittelun kurssi ja ilmoittaudu mukaan – kurssilla opit käyttämään kehoasi monipuolisesti harjoitteluun!

Näillä vinkeillä hyvillä mielin ruuhkaisille(kin) saleille! ;)

Päivitetty viimeksi 18.1.2016

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *