Säilytä treeni-intosi tai löydä se uudelleen!

Nyt eletään sitä aikaa vuodesta, kun kuntokeskukset ja jumpat täyttyvät ihmisistä ”uuden elämän” aloittaminen mielessään. Tämä on hieno juttu, mutta vielä hienompi asia olisi, jos tuo innostus säilyisi koko vuoden tammikuun jälkeenkin. Usein käy nimittäin niin, että tuo treeni-into hiipuu huomaamatta ja osalla se katoaa kokonaan, kun tammikuu vaihtuu helmikuuksi.

http://coachmelissag.tumblr.com/

Millä keinoilla alkuinnostuksen simahtamisen voi sitten välttää? Se riippuu tietysti paljon henkilöstä, mutta on paljon erilaisia keinoja, jotka on todettu hyviksi – vain kokeilemalla selviää toimivatko ne sinun kohdallasi.

1) Etsi itsellesi sopiva liikuntamuoto, josta tulee hyvä fiilis. Jos olet aikaisempina vuosina kokeillut tiettyjä liikuntamuotoja, ja innostus on lopahtanut ensimmäisen kuukauden jälkeen, niin jatka etsimistä. Mieti myös mikä on saanut sinut aikaisemmin innostumaan, kun motivaatio on ollut hakuteillä. Tee päätös kokeilla niin monta erilaista liikuntamuotoa ja -tapaa, että löydät sen ”oman lajisi”. Se voi löytyä nimittäin aivan sattumalta ja muuttaa elämäsi.

2) Älä hyppää nollasta sataan. Jos liikuntamääräsi on ollut viikossa lähellä nollaa niin on parempi lähteä liikkeelle rauhassa. Jos lähdet sohvan pohjalta vetämään useamman kovan treenin viikossa, et todennäköisesti lisää jaksamistasi, vaan olet helposti rättiväsyneenä ne päivät, kun et treenaa. Varovaisen aloituksen ei tarvitse tarkoittaa sitä, että liikutaan vain muutamana päivänä viikossa, vaan liikkumista voi tehdä myös lyhyempinä pätkinä ja intensiteetiltään rauhallisemmin.

tumblr_n9s82ekfK31tn18ozo1_500

http://coachmelissag.tumblr.com/

3) Hanki personal trainer/liikuntaneuvoja. Hyvän ja osaavan liikunta-alan osaajan palkkaaminen voi antaa aivan uudenlaisen näkökulman liikkumiseesi. Kokenut PT on todennäköisesti kohdannut aiemminkin sinunkaltaisesi liikkujan ja tietää, miten saada innostus löytymään! Personal trainerin kanssa lukkoon lyöty projekti esimerkiksi 3 kuukaudeksi eteenpäin sitouttaa myös jatkamaan harjoittelua silloin, kun normaalisti olisi antanut periksi ja jäänyt sohvalle makaamaan.

4) Käytä kalenteria. Jos kalenterissasi illat tapaavat täyttyä kaikista mahdollisista menoista pitkälle etukäteen niin erityisesti silloin on hyvä merkata tietyt treenipäivät kalenteriin valmiiksi. Kun ne on merkattu sinne niin silloin liikkumaan tulee lähdettyä varmemmin!

5) ÄLÄ ANNA PERIKSI! Silloin kun olet ajatellut lähteväsi liikkumaan ja mieleesi putkahtaa perinteiset ”en jaksa tänään”, ”olen niin väsynyt” tms., tunnista ajatukset ja opettele voittamaan ne. Muista, että ajatukset eivät kontrolloi käyttäytymistäsi!

Tsemppiä koko treeniVUODELLE! ;)

Kirjoittaja on Fitlandian toinen perustaja, valmentaja ja intohimoinen liikkuja.

Päivitetty viimeksi 22.1.2016

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *