Treeniliikkeiden opastusta

Tässä artikkelissa vinkkejä muutaman kuntosaliliikkeen tekniikkaan.

Leveä ylätalja:

Yläasennossa selkä on hieman kaarella taakse. Anna lapojen venyä kunnolla äläkä jätä käsiä koukkuun tai yritä pitää jännitystä selässä. Älä myöskään jättäydy yläasentoon pitkäksi aikaa, vaan teen nopealla tempolla. Vedä tanko rinnan yläosaan kiinni ja purista selkää samalla. Keskity vetämään tanko alas selän avulla – ei hauiksilla leuan alle kuten leuanveto-otteella helposti tehdään.

Ylätalja

 

Ylätalja_2

Kulmasoutu käsipainoilla ja tangolla

Tangolla tehdessäsi ota kapea haara-asento, jossa jalat ovat hieman koukussa. Asento on melko vaaka ja tanko roikkuu edessä niin, että selkä venyy. Käsien asento on hieman hartiaa leveämpi ja ote myötäote. Vedä tanko nopeasti vatsan kohdalle. Tässä samalla selkä saattaa nousta hieman enemmän yläasentoon, mutta pidä huoli, ettei se nouse liikaa. Purista lavat yhteen ja laske alkuasentoon. Usein tätä liikettä tehdään väärin siten, että seisotaan melkein suorana, ja tanko liikkuu reisiä pitkin nivusiin alaselkä mutkalla.

Kulmasoutu_tangolla2

Kulmasoutu_tnagolla

Käsipainolla tehdessäsi nojaa jalalla penkkiin ja pidä toinen jalka takaviistossa. Peppu on hieman alempana kuin yläkroppa. Käsi roikkuu vapaana sivulla ja painon liikkuessa yläasentoon yläselkä tekee työn. Vartalo ei kierry paljoa (mutta vähän väkisinkin). Rutista paino kyljen kohdalle niin ylös kuin luontevalta tuntuu – käytännössä sille kohdalle, jossa liike tuntuu selässä. Keskity joka toistolla rutistamaan lihas kunnolla sen sijaan, että vain teet liikettä tekemisen vuoksi. Tempo tässä liikkeessä on aika nopea ja painoa voi olla ihan reilusti. Tekniikka pitää kuitenkin pitää hyvänä, jotta liike tuntuu oikeassa lihaksessa.

Kulmasoutu_käsipainolla

Kulmasoutu_käsipainolla_2

 

Sitten vain testailemaan, miten onnistuu!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 29.06.2013

 

Sanna Ketonen

Sanna Ketonen

Kirjoittaja on lääkäri sekä Body Fitnessin tulokkaiden Suomen Mestari 2012 ja yleisen sarjan SM 5. 2013 -163cm -sarjassa.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *