Triathlon-harrastajan syys- ja talvitreenit

Triathlon_talviharjoittelu_fitlandia

Kesään on vielä aikaa, mutta triathlon-harrastajan kannattaa siitä huolimatta alkaa tässä vaiheessa vuotta miettimään jo loppusyksyn ja talven treenikuvioita. Hyvällä etukäteissuunnittelulla huolehditaan siitä, että kesällä ollaan luottavaisin mielin niin vedessä, pyörän päällä kuin juostessakin. Tässä minun vinkkini treenisuunnitelman tekemiseen:

  • Laita kalenteriin ylös, mihin kolmesta lajista tulet erityisesti keskittymään missäkin vaiheessa vuotta. Syksy ja talvi ovat luonnollisesti hyvää aikaa uinnin harjoitteluun ja yleiseen peruskunnon kasvattamiseen. Syksy ja talvi ovat otollista aikaa myös voimaharjoitteluun! Syksyn esimerkkiviikko voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen: Uintia 2-3 krt/vko, voimaharjoitus 1-2xviikko, kestävyysharjoitus (juoksu, sisäpyöräily, ryhmäliikunta, tms.) 2-3 krt/vko.
  • Talvella hiihto on mitä parhainta kestävyysharjoittelua, joten se kannattaa ottaa ehdottomasti ohjelmaan mukaan, mikäli lunta vain riittää. Hiihtämällä voi helposti tehdä useamman tunnin kevyitä vaelluksia, jotka kehittävät peruskestävyyttä ja elimistön kykyä käyttää rasvoja energianlähteenä kestävyyssuorituksessa.

Suunnitelma voisi näyttää pääpiirteissään tältä.

Suunnitelma voisi näyttää esimerkiksi pääpiirteissään tältä.

  • Syksyn ja talven treeneissä on hyvä olla fiiliksen mukaan eri liikuntamuotoja mukana, koska keväällä painotus harjoittelussa on pyöräilyssä ja juoksussa sekä uinnissa. Jos näitä kolmea lajia tahkoaa lokakuusta elokuuhun niin helposti saattaa kyllästyminen iskeä jossain vaiheessa. Monipuolisuus siis kunniaan!
  • Treenejä ei kannata aloittaa syksyllä liian kovalla intensiteetillä, jos haluaa olla kesällä parhaassa kunnossa. Jos vedät lokakuusta saakka +10 tuntia viikossa, joista iso osa on kovia treenejä niin miten luulet jaksavasi jaksaa pitää samaa tahtia yllä kesään saakka? Jos haluat optimoida kesän kunnon niin aloita maltillisesti, tee iso osa treenistä matalatehoisesti ja kohti kesää lisää intensiteettiä treeniin. Sillä tavalla kunto kehittyy nousujohteisesti eikä väsy iske juuri ennen kesän koitoksia!

Vaikka kisaaminen ei olekaan se pääasia niin mukavampaa se on valmistautunut hyvin syksystä saakka!

Vaikka kisaaminen ei olekaan se pääasia niin mukavampaa se on, jos valmistautunut hyvin syksystä saakka! Kuva Joroisten puolimatkalta 2013.

Tärkeintä kuntoilija-triatleetin harjoittelussa on loppujen lopuksi monipuolisuus ja se, että harjoittelu on kivaa ja paikat pysyvät kunnossa. Jos pystyt harjoittelemaan säännöllisesti vuoden ympäri ilman pidempiä pakollisia taukoja niin olet onnistunut loistavasti harjoittelusi suunnittelussa!

Tsemppiä syksyn ja talven treeneihin kaikille triathlon-harrastajille ja tätä monipuolista lajia aloitteleville!

Kirjoittaja Jussi Pesola on Fitlandian perustajajäsen, valmentaja ja intohimoinen liikkuja. Triathlonkokemusta kirjoittajalle on kertynyt kaikilta matkoilta sprintistä Ironmaniin.

Päivitetty viimeksi 23.10.2014

Jussi Pesola

Jussi Pesola, FITLANDIA.fi

Kirjoittaja on Fitlandian perustajajäsen, Urheiluopistojen Personal Trainer, valmentaja ja intohimoinen kilpakuntoilija.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *