Tummalla suklaalla terveysvaikutuksia

Tutkimukset ovat osoittaneet suklaalla olevan terveysvaikutuksia, mutta tämänkin asian kohdalla kannattaa muistaa kohtuus ja kiinnittää huomiota suklaan laatuun.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että nimenomaan tumma suklaa tuottaisi terveysvaikutuksia kohtuullisesti nautittuna. Terveysvaikutusten sanotaan perustuvan mahdollisesti flavonoideihin, joita on runsaasti kaakaossa.

Jos haluat suklaata syödessäsi ottaa terveysvaikutukset huomioon, kiinnitä näihin seikkoihin huomiota:

  • Valitse tummaa suklaata, jonka kaakaopitoisuus on 60-80% (Huom! Tummaksi suklaaksi saatetaan nimittää sellaistakin suklaata, jonka kaakaopitoisuus on alle 60%)
  • Tarkista tuotetiedoista, että suklaassa on käytetty nimenomaan kaakaovoita.
  • Rasvaisen suklaan (esim. maitosuklaa) runsas nauttiminen ei ole samalla tavalla terveellistä kuin tumman suklaan.
  • Liikakalorit lihottavat aina, joten suklaan syönnissäkin pitää muistaa kohtuus. Terveysvaikutukset kumotaan helposti, jos suklaata syödään päivittäin levytolkulla.

Sitten vain nautiskelemaan tummaa suklaata kohtuudella! :)

FITLANDIA.fi – naisille, jotka juoksevat omia polkujaan

Kuvan lähde: By John Loo (Flickr: Chocolate) [CC-BY-2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons

Päivitetty viimeksi 01.09.2015

 

 

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *