Vahvista positiivista ajatteluasi!

Positiivinen_ajattelu_fitlandia

Ajattele ympärilläsi olevia ihmisiä. Ajattele sellaisia ystäviäsi, työ- ja opiskelukavereitasi, joiden seurassa on mukava olla. Mitä heillä on yhteistä? Ovatko he pessimistejä, jotka odottavat koko ajan pahimman tapahtumista? Todennäköisesti eivät. Todennäköisesti he ovat positiivisia, tulevaisuuteen luottavaisin mielin suhtautuvia tyyppejä, jotka saavat sinutkin hyvälle tuulelle huononakin päivänä.

Meistä jokainen voi olla tuollainen, edellä kuvailtu positiivinen tyyppi – kaikki on ajattelustamme kiinni. On tieteellisestikin todistettu (lähde 1.), että esimerkiksi onnellisuus ei riipu itse tapahtumista, vaan siitä miten nuo tapahtumat kukin näkee. Positiivinen ajattelu ei kuitenkaan aina ole niin helppoa ja sen vuoksi on kehitelty erilaisia harjoitteita, joilla positiivista ajattelua voi tietoisesti harjoittaa. Yksi niistä on ”tulevaisuuskirje”.

Tulevaisuuskirje

  • Istu alas, sulje puhelimesi ja ota kynä ja paperia (tietokone käy luonnollisesti myös). Varmista, että pystyt ajattelemaan ja kirjoittamaan rauhassa ilman keskeytyksiä ja häiriöitä.
  • Valitse jokin ajankohta tulevaisuudessa, esimerkiksi 1, 5, 10, 15 tai 20 vuotta eteenpäin. Kirjoita tuo päivämäärä kirjeen yläkulmaan.
  • Kuvittele, että olet tuon päivämäärän ajankohdassa ja kirjoitat kirjettä ystävällesi tai läheisellesi. Käytä hänen nimeään kirjeen tervehdyksessä, esimerkiksi ”Rakas (ystävän nimi)”
  • Kun kirjoitat kirjettä, kuvittele eläväsi onnellista, tervettä, tyydyttävää elämää (sitä mitä olet elämältä halunnut) kirjeen kirjoituspäivänä. Jos kamppailet tällä hetkellä ongelmien kanssa, oleta että ne ovat joko ratkenneet tai että olet löytänyt tyydyttäviä tapoja selvitä niiden kanssa kirjeen kirjoittamisen aikaan.
  • Selitä sitten miten ratkaisit ongelmat tai vaikeudet, jotka ennen vaivasivat sinua. Kerro mitä pidit hyödyllisimpänä keinona, kun katsot asiaa siitä näkökulmasta, josta katselet nykyistä elämääsi tulevaisuudesta käsin.
  • Kuvaile yksityiskohtaisesti, miten vietät aikaa tässä kuvitellussa tulevaisuudessa. Millaista arkea elät ja kenen kanssa? Missä asut? Kuvaile ihmissuhteitasi, uskomuksiasi, pohdintoja menneisyydestä ja suunnitelmiasi kauemmas tulevaisuuteen.
  • Kirjoittaessasi kirjettä älä rajoita mielikuvitustasi tai rajoita kirjoittamista sen takia, että jokin asia näyttäisi epärealistiselta ottaen huomioon nykyisen elämäsi. Tämän kirjeen kirjoitushetkellä kaikki on mahdollista! Sinun tulisi kirjoittaa tulevaisuuskirjeesi avoimin mielin, jotta sinulla on mahdollisuus yllättää itsesi.

Kirjettä ei ole tarkoitus lähettää. Se on vain sinua varten. Talleta se itseäsi varten ja palaa siihen aina välillä. Kirjeen päivääminen ja sen osoittaminen todelliselle henkilölle vahvistaa kirjeen psykologista realismia sinulle itsellesi sekä tietoisella että tiedostamattomalla tasolla. Tällä kirjeellä vahvistat ajatteluasi tulevaisuuden suhteen ja voit eläytyä siihen, miltä tuntuu elää ”unelmiesi elämää”. Jos pystyt sen kuvittelemaan, pystyt sen myös saavuttamaan!

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 20.12.2014

Lähde: Suh, E., E. Diener, and F. Fujita. 1996. ”Events and Subjective Well-Being: Only Recent Events Matter.” Journal of Personality and Social Psychology 70:1091.

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *