Verryttelyistä

Kovaan treeniin ei tulisi koskaan lähteä ilman kunnon alkuverryttelyjä. Itse asiassa verryttelyn tulisi kuulua kaikkien treenien yhteyteen – ainoastaan kevyet ja palauttavat juoksut voi tehdä ilman niitä. Hyvä verryttely virittää elimistön edessä olevaan koitokseen, ja lämpimillä lihaksilla pystyy parempaan suoritukseen sekä välttää paremmin rasitusvammat.

Verryttely ennen salitreeniä

Verryttely pitäisi kuulua ohjelmaan myös ennen lihaskuntotreeniä, jolloin se oikeastaan on jopa tärkeämpää kuin ennen juoksuharjoitusta. Ennen lihaskuntoharjoitusta verryttelyyn olisi hyvä kuulua ns. yleislämmittely, joka voi olla juoksua, soutua tms. kevyttä aerobista harjoittelua sekä lajinomainen lämmittely, joka tarkoittaa esimerkiksi kuntosaliharjoittelussa lämmittelysarjojen tekemistä ennen varsinaista sarjaa. Kuntosaliharjoittelussa lämmittelysarja voi olla esimerkisi 2×10-15 toistoa n. 50% lopullisesta sarjapainosta.

Kilpailua edeltävä verryttely

Ennen kisaa verryttelyyn kannattaa panostaa vielä normaalia huolellisemmin. Jos kyseessä on juoksutapahtuma, verryttely on hyvä ajoittaa siten, että se loppuisi viimeistään 15 minuuttia ennen starttia. Verryttelyn voi aloittaa esimerkiksi juoksemalla kevyttä vauhtia noin 7-10 minuuttia, jatkaa siitä juoksemalla noin sama matka vähän reippaammin. Tämän jälkeen voi juosta vielä kevyesti viiden minuutin ajan, minkä jälkeen on hyvä tehdä vielä aktiivisia, toiminnallisia venytyksiä. Muutama 50-100 metrin spurtti kisavauhdilla antaa hyvän tuntuman jalkoihin ennen starttipyssyn pamahtamista!

Fitlandia – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 12.5.2013

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *