Vihreää kiireisen ihmisen lautaselle

Vihannekset

Monilla on hankaluuksia saada arkiruokavalioon tarpeeksi kasviksia ja hedelmiä. Niitä kun pitäisi suositusten mukaan saada puoli kiloa päivässä. Tässä pari vinkkiä kasvisten ja hedelmien lisäämiseksi kiireisen ruokavalioon!

1. Pakastehedelmät ja –vihannekset

Kokeile Rainbow Smoothie-hedelmiä tai vastaavia valmispakkauksia. Yksi pussi sisältää neljä pientä pussia, jotka on helppo heittää tehosekoittimeen ja möyhentää pirtelöksi. Näitä voi myös sekoittaa esimerkiksi rahkan sekaan. Monta hedelmää kerralla ilman, että kaikkia tarvitsee erikseen poimia kaupasta ja pilkkoa.

Smoothie_hedelmät

Pakkasessa on hyvä säilyttää aina erilaisia vihannespakasteita. Hyviä vaihtoehtoja pakastimen sisällöksi ovat parsakaalit ja erilaiset vihannessekoitukset sekä wokkivihannekset. Parsakaaleja voi käyttää esimerkiksi munakkaaseen tai syödä sellaisenaan. Wokkivihannekset sopivat luonnollisesti wokkiin, ja vihannessekoituksia voi käyttää esimerkiksi laatikkoruuissa ja kastikkeissa.

blog_full_IMG_9600.JPG

2. Valmissalaatti

Miten saat itsesi valmistamaan kiireessä salaatin päivällisen kylkeen? Osta kaupasta valmissalaattisekoitus ja lisää siihen kirsikkatomaatit sekaan. Aikaa menee maksimissaan kaksi minuuttia.

blog_full_IMG_9598.JPG

3. Valmiiksi pilkotut vihannekset

Osta porkkanoita ja kurkkuja, pilko ne palasiksi ja laita rasiaan odottamaan syömistä. Valmiiksi pilkottuina vihanneksia on helppo popsia välipalaksi jääkaapista tai ottaa mukaan evääksi töihin ja syödä vaikka iltapäiväkahvin lomassa!

Näillä vinkeillä kiireisimmänkin ihmisen on mahdollista lisätä aterialle kuin aterialle myös niitä hedelmiä ja vihanneksia, jotta päivän suositeltu minimimäärä puoli kiloa tulee täyteen.

Tarkoitus ei tietenkään ole, että kaikki kasvikset ja hedelmät vaihdetaan pakasteiksi tai valmiiksi pilkotuiksi versioiksi. Tuoreet kasvikset ja hedelmät ovat ihania ja niitä tulisi syödä aina ennemmin kuin niiden pakasteversioita. Pakasteversiot ovat kuitenkin oiva vaihtoehto varsinkin niille, joilta terveelliset vihreät ainesosat jäisivät kokonaan puuttumaan ilman ”pikavaihtoehtoa”.

Onko sinulla muita vinkkejä lisätä hedelmiä ja vihanneksia kiireisen ihmisen lautaselle?

FITLANDIA.fi – naisille jotka juoksevat omia polkujaan

Päivitetty viimeksi 10.04.2015

 

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *