Viikon 10 terveystärppiä osa 10

Terveystärpit_Fitlandia

Terveystärpit ovat lyhyitä tietoiskuja terveelliseen elämiseen ja liikkumiseen liittyen. Tässä 10 tärppiä!

Tärppi 1: Dieettilimsojen haitallisuudesta terveydelle ei ole pätevää tutkimusnäyttöä. Siitä, että dieettijuomat lisäisivät syömisen määrää on ristiriitaista näyttöä. Pahin haitallinen sivuvaikutus ovat mahdolliset haitat hampaille. Vaikka dieettilimsoilla ei näyttäisi olevan terveydelle vaarallista vaikutusta, ei niitä kannata juoda liiallisia määriä eikä varsinkaan käyttää jokapäiväisenä ruoka- ja janojuomana!

Tärppi 2: Aterioiden lisäämisellä päivän aikana saattaa olla useampia hyötyjä esimerkiksi verensokerin tasaisena pitämisen kannalta, mutta aineenvaihdunnan tasoon ei tutkimusten mukaan näyttäisi olevan merkitystä sillä, syökö päivän ateriat useammassa pienessä osassa vai harvemmin isompina annoksina.

Tärppi 3: Kananmunien syömisen vaikutus kolesteroliarvoihin riippuu tutkitusti kunkin yksilön geeneistä, mutta itsessään kananmuna ei näyttäisi lisäävän tutkimusten mukaan sydäntautiriskiä.

Tärppi 4: Jos haluat näkyvät ja erottuvat vatsalihakset, vähennä kehon rasvamassaa. Vaikka vatsalihaksia harjoittelisi miten paljon, ne eivät erotu, jos rasvaprosentti on korkea.

Tärppi 5: Jos tavoitteenasi on pudottaa rasvamassaa ja lisätä samaan aikaan lihasmassaa, proteiinin saantisi tulisi olla 1,5-2,2g/kg päivässä.

large

Kuvan lähde: weheart

Tärppi 6: Elätkö melussa? Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan liikenteen melu voi altistaa monille terveysongelmille ja pahimmillaan aiheuttaa jopa sydänoireita.

Tärppi 7: Toisin kuin monesti ajatellaan kahvi ei poista nestettä kehosta eikä siten myöskään aiheuta nestehukkaa.

Tärppi 8: Vältä lisättyä sokeria! Jos päivittäisestä energiansaannistasi tulee yli 10% lisätystä sokerista on sinulla tutkitusti suurempi sydäntautiriski!

Tärppi 9: Seitsemän annosta hedelmiä tai vihanneksia päivässä voi pidentää elämää. Yksi annos on noin 80 grammaa eli noin yksi isohko hedelmä tai kourallinen pienempiä hedelmiä tai vihanneksia.

Tärppi 10: D-vitamiini voi tutkitusti alentaa kolesterolia!

 

Facebook-sivuillamme lisää vinkkejä ja juttuja terveellisestä elämäntavasta – käy tykkäämässä! Löydät Fitlandian myös twitteristä!

Päivitetty viimeksi 04.04.2014

Tärpit 1-5: Examine.com

Tärppi 6: täältä

Tärppi 7: Terveyskirjasto

Tärppi 8: täältä

Tärppi 9: täältä

Tärppi 10: täältä

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimitus

Fitlandian toimituksesta vastaavat liikunta- ja terveysalan ammattilaiset. Loimme FITLANDIA.fi-yhteisön, jotta löytäisit yhdestä ja samasta paikasta luotettavan ja inspiroivan tiedon terveellisen ja liikunnallisen elämän edistämiseksi ja paremman fiiliksen saavuttamiseksi.

Kommentit (0)

Kaikkien kommenttien tarkastus on käytössä. Ethän siis lähetä kommenttiasi useampaan kertaan, kiitos.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *